جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FnT9wB_WYAABfRU

طالبان به نقل از معاون دبیرکل سازمان ملل: امید افغان‌ها به آینده بیشتر شده است

25 January 2023

دفتر معاونیت ریاست وزرای طالبان می‌گوید که معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با ملا عبدالغنی معاون رییس وزرای طالبان گفته  که در مقایسه با ۴۰ سال گذشته وضعیت در افغانستان بهتر گردیده و امید افغان‌ها به آینده بیشتر شده است.

به گزارش کشورنیوز، مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل متحد همچنان گفته که سازمان ملل متحد از تلاش طالبان در راستای مبارزه با مواد مخدر، درمان معتادان، عفو عمومی و از میان بردن فساد حمایت می‌کند.

آقای گریفیتس افزود که جامعه جهانی خواهان تعامل با طالبان و حفظ روابط دوجانبه برای حل مشکلات افغانستان است.

همچنان، ملا عبدالغنی برادر گفته که طالبان ضمن از میان برداشتن کشت مواد مخدر و فساد اداری، در بسیاری از عرصه‌های توسعه‌یی پیشرفت داشته‌اند.

 ملا برادر گفت که برای پیشرفت و خود کفایی، امنیت یک عنصر بسیار مهم است که خوشبختانه اکنون امنیت سراسری در افغانستان تأمین گردیده است.

ملا برادر گفته که طالبان نگرانی‌های جامعۀ بین المللی را مرفوع ساخته و اکنون وقتش است که جامعۀ بین‌المللی مسوولیت خود را در مورد افغانستان ایفا کند.

در جریان یک هفتۀ اخیر این دومین مقام سازمان ملل متحد است که از کابل بازدید می‌کند. هفتۀ گذشته امینه محمد معاون دبیر کل سازمان ملل متحد به افغانستان آمد و با سران طالبان در کابل و قندهار دیدار کرد.  

او پس از سفر چهار روزه به افغانستان در اعلامیه‌یی گفت: «در حال حاضر، افغانستان خود را منزوی کرده است، در حالی‌که در میانه یک بحران انسانی وحشتناک و یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای روی زمین در برابر تغییرات آب و هوایی است.» و «ما باید هر کاری که می‌توانیم برای پر کردن این خلا انجام دهیم.»

جامعۀ بین‌المللی تلاش دارد که طالبان را متقاعد به بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی زنان سازد. اما طالبان به‌فشارهای بین‌المللی دربارۀ آموزش، تحصیل و کار زنان تن نداده‌اند. با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، صدها هزار زن از کار برکنار شده و فرصت رفتن به مکتب و دانشگاه‌ها از میلیون‌ها دختر گرفته شده است.  

همچنان، مردم افغانستان در وضعیت دشوار اقتصادی قرار دارند. سازمان ملل متحد می‌گوید که حدود ۲۴ میلیون افغان به کمک بشردوستانه جهانی نیازمند هستند. 

در روزهای اخیر به دلیل سرمای کم‌سابقه، دستکم ۱۴۰ تن در کشور جان باخته‌اند. منابع می‌گویند که این افراد به دلیل نبود چوب سوخت و ذغال و همچنان غذای کافی جان باخته‌اند. 

 

افغانستان,خبرگزاری کشور,سازمان ملل متحد,طالبان,کابل,کشور نیوز,معاون دبیرکل سازمان ملل,معاون رییس وزرا,ملا برادر