چهارشنبه, ۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FivSHzZX0AAYhPQ

طالبان به پاکستان: از اظهارات بی‌اساس و تحریک‌آمیز اجتناب کنید

03 January 2023

رژیم طالبان در واکنش به اظهارات مقامات پاکستانی دربارۀ پناه‌گاه‌های تحریک طالبان پاکستان در افغانستان هشدار داده است که مقامات پاکستانی از اظهارات بی‌اساس و تحریک‌آمیز پرهیز کنند.

به گزارش کشورنیوز، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در اعلامیه‌یی گفت که امارت اسلامی متعهد است که خاک افغانستان در برابر کشورهای همسایه و جهان استفاده نشود.

نخست وزیر پاکستان پس از نشست شورای امنیت ملی آن کشور گفت که کشورش حمایت از تروریزم را تحمل نخواهد کرد. 

وزیر دفاع پاکستان اخیراً به جیونیوز گفت که خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می‌شود. تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناهگاه دارد و طالبان برخلاف تعهدشان در موافقت‌نامۀ دوحه عمل کرده‌اند.

وزیر داخلۀ پاکستان گفت که در صورت بی‌توجهی مقامات طالبان به درخواست‌های پاکستان، ارتش پاکستان پناه‌گاه‌های تی‌تی‌پی را در خاک افغانستان آماج قرار خواهد داد.

سخنگوی طالبان گفت که چنین اظهارنظرهایی بی‌باوری ایجاد می‌کند و به نفع دو طرف نیست.  

پیشتر وزارت دفاع طالبان در واکنش به اظهارات رنا ثناالله وزیر داخله پاکستان گفت که افغانستان بی‌صاحب نیست و آن‌ها از تمامیت ارضی کشور دفاع خواهند کرد.

پاکستان در پالیسی‌اش تجدید نظر کند

در این حال، حامدکرزی رییس‌جمهور پیشین افغانستان با اشاره به نشست شورای امنیت ملی پاکستان گفت که مردم پاکستان برادران ما هستند؛ اما وضعیت امنیتی پیش آمده در پاکستان، نتیجۀ سیاست‌های حکومت آن کشور است.

حامد کرزی از حکومت پاکستان خواست برای مبارزۀ موثر و نتیجه‌بخش با تروریزم روی پالیسی‌های چند دهۀ گذشته‌اش تجدید نظر کند و آنرا تغییر دهد.

او با اشاره به تهدیدهای مقامات پاکستانی گفت که حکومت پاکستان از تهدید و ارعاب اجتناب کند و برای تأمین صلح و ثبات در منطقه در پی روابط متمدندانه با افغانستان باشد.

پس از پیروزی طالبان در افغانستان حملات تحریک طالبان پاکستان بر ارتش و پولیس پاکستان 51 درصد افزایش یافته است. مقامات پاکستانی مدعی هستند که تی تی پی از خاک افغانستان علیه نیروهای امنیتی آن کشور استفاده می‌کنند.

تی تی پی ماه نومبر سال گذشته به آتش بس با دولت پاکستان پایان داد و حمله بر نیروهای دولتی را از سر گرفت. 

 

افغانستان,پاکستان,تحریک طالبان پاکستان,حنا ربانی,خبرگزاری کشور,خواجه آصف,شهباز شریف,طالبان,کشور نیوز