پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FpTcuQAaUAIjOb1

طالبان به پاکستان: امنیت افغانستان بهتر از اکثر کشورهای جهان است

19 February 2023

طالبان در واکنش به اظهارات وزیر خارجۀ پاکستان در کنفرانس امنیتی مونیخ می‌گویند که ناامنی‌های اخیر در پاکستان گپ نو نیست، بل تسلسل بیست سال پسین است.

به گزارش کشورنیوز، بلاول بوتو زرداری وزیر خارجۀ پاکستان در کنفرانس امنیتی مونیخ از افزایش روزافزن تهدیدهای امنیتی از خاک افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که تروریزم برخاسته از افغانستان به تهدید منطقه و جهانی تبدیل شده است. او همچنان در مصاحبه با الجزیره گفت که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، حملات تروریستی در پاکستان افزایش یافته است. بلاول گفت که طالبان به تعهدات شان در زمینۀ مقابله با گروه‌های تروریستی عمل نکرده‌اند. او گفت که اگر طالبان در برابر گروه‌های تروریستی اقدام نکنند، تهدید تروریستان فراتر از پاکستان، دامن کشورهای جهان را خواهد گرفت.

اما وزارت خارجۀ طالبان امروز در بیانیه‌یی اظهارات وزیر خارجۀ پاکستان را رد کرد و گفت که امنیت افغانستان بهتر از اکثر کشورهای جهان است.

در این بیانه به پاکستان «توصیه» شده که به جای شکایت در نشست‌های بین‌المللی مسایل را از طریق گفت‌وگو و رو در رو با جانب افغانستان در میان بگذارند.

طالبان گفته‌اند که اجازه نمی‌دهند خاک افغانستان علیه کشورهای منطقه و جهان استفاده شود. اما پاکستان می‌گوید که تحریک طالبان پاکستان با استفاده از خاک افغانستان حملاتی را بر خاک پاکستان راه‌اندازی کرده است.

مقامات پاکستانی می‌گویند که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان حملات تحریک طالبان پاکستان ۵۰ درصد افزایش یافته است. اما طالبان هرگونه همکاری با تحریک طالبان پاکستان را رد کرده و آن را مسأله داخلی پاکستان می‌داند.

 

افغانستان,امارات اسلامی,امیرخان متقی,بلاول بوتو زرداری,تروریزم,طالبان,وزارت خارجه طالبان,وزیر خارجه پاکستان