جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Mullah Abdul Ghani Baradar, the leader of the Taliban delegation, and Zalmay Khalilzad, U.S. envoy for peace in Afghanistan, shake hands after signing an agreement at a ceremony between members of Afghanistan's Taliban and the U.S. in Doha, Qatar February 29, 2020. REUTERS/Ibraheem al Omari

طالبان در انتظار پیروزی ترامپ

11 October 2020

رهبران نظامی طالبان اعلام کردند، امیدوارند که ترامپ بتواند رقیب دموکراتش جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری امریکا شکست دهد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفتگویی تلفنی با شبکه خبری سی.بی.اس گفت:‌ ما امیدواریم که دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شود و به حضور نظامی امریکا در افغانستان پایان دهد.

یکی از رهبران طالبان که خواست نامش فاش نشود نیز به این شبکه خبری گفت‌، طالبان نگران سلامت ترامپ پس از مثبت شدن تست کرونایش است. وقتی درباره مثبت شدن بیماری کرونای ترامپ اخبار را شنیدیم، نگران سلامتی او شدیم اما به نظر می‌رسد که ترامپ اکنون بهتر شده است.

ترامپ روز پنجشنبه در توئیتی نوشت که می‌خواهد نیروهای امریکایی را برای کریسمس از افغانستان به خانه برگرداند.

به گزارش آسوشیتدپرس، پیشنهاد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان که از سوی ترامپ مطرح شد یک سورپرایز برای مقام‌های واشنگتن بود و مذاکرات صلح را با پیچیدگی روبرو می‌کند. مذاکرات صلح بر اساس توافق خروج اوایل سال جاری میلادی بین طالبان و دولت واشنگتن شکل گرفت.

ماه گذشته میلادی، مایک پامپئو، وزیر خارجه امریکا گفته بود، پنتاگون در حال پیگیری خروج تمام نیروهایش از افغانستان تا بهار ۲۰۲۱ است.

در همین حال کمی پس از حمایت طالبان از احتمال انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا، تیم مورتاف،‌ سخنگوی ترامپ گفت،‌ کارزار انتخاباتی رئیس جمهوری حمایت طالبان از ترامپ را رد کرده است.

وی افزود: ما حمایت آنها را رد می‌کنیم و طالبان باید بداند که رئیس جمهوری همیشه از منافع امریکا با هر وسیله لازم حمایت می‌کند برخلاف جو بایدن که مخالف اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده بود.

حمایت سخنگوی طالبان از ترامپ، در توئیتر بازتاب‌های زیاد و متفاوتی را در پی داشت. افرادی بودند که اعلام کردند طالبان به این دلیل از ترامپ حمایت می‌کند که وی پیشنهاد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را مطرح کرده است.

سخنگوی طالبان همچنین پیشنهاد مطرح شده از سوی ترامپ را درباره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا کریسمس مورد استقبال قرار داد و برای روابط خوب و مثبت با تمامی کشورها از جمله امریکا در آینده ابراز امیدواری کرد.

انتخابات امریکا,ترامپ,دوحه,ذبیح الله مجاهد,صلح,طالبان