جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FiUJcF1XoAIyrK6

طالبان: سازمان ملل و نمایندگان کشورهای غربی به‌ دین اسلام بی‌حرمتی کرده‌اند

25 November 2022

به دنبال محکومیت گستردۀ اجرای حکم شلاق توسط طالبان از سوی نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری، طالبان در اعلامیه‌یی «کشورهای غربی» و کمیشنری عالی سازمان ملل را «بی‌احترامی به دین اسلام» متهم کرده است.

به گزارش کشور نیوز، طالبان هفتۀ گذشته ۱۹ تن را در ولایت تخار شلاق زدند. دادگاه عالی طالبان گفت که ۹ مرد و ۱۰ زن پس از طی مراحل پرونده‌هایشان، به جرم «زنا، فرار از خانه و سرقت» به ۳۹ دره محکوم شدند.

اخیراْ رهبر طالبان، به قضات در افغانستان دستور داد تا احکام سنگین «حد و قصاص» را برای جرایم خاص که ممکن است شامل قطع عضو و سنگسار در ملاءعام نیز شود، صادر کنند.

امروز ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در اعلامیه‌یی، اظهارات سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد و سایر نماینده‌های کشورهای غربی در رابطه به شلاق زنان و مردان را محکوم کرد و آن را بی احترامی به اسلام خواند.

سخنگوی طالبان گفت که اظهارات کشورهای غربی و سازمان ملل در مخالفت با اصول بین‌المللی است.

ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان پیشتر گفته بود که دربارۀ اجرای شریعت زیر بار کشورها نخواهند رفت.

دکتر امین احمدی، پژوهشگر فلسفه و دین گفت که طالبان به این وسیله می‌خواهد از اسلام برای  بیرحمی‌های خود سپر بسازد و به این وسیله بیش از پیش اسباب وهن اسلام را در نزد جهانیان فراهم می‌کنند.

احمدی گفته است که اگر طالبان به فکر اسلام است دست از جنگ، کشتار، توقیف‌های غیر قانونی و شکنجه، ناپدید سازی اجباری و کوچ اجباری بردارد که همه جزو گناهان بزرگ به شمار می‌آیند.  

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان گفته است محدودیت‌هایی که طالبان بر آزادی زنان و دختران افغانستان اعمال کرده است، مصداق «جنایت علیه بشریت» می‌تواند تلقی شود.

آقای بنت گفت که طالبان با هدف قرار دادن زنان و دختران باعث گسترش دامنه «نقض فاحش حقوق و آزادی‌های انسانی آنها شده که در حال حاضر شدیدترین مورد در سطح جهان است و ممکن است به عنوان آزار جنسی جنایت علیه بشریت تلقی شود».

طالبان یک سال و شش ماه پس از رسیدن به قدرت، برخورد سخت‌گیرانۀ دهه ۹۰ را از سر گرفته‌اند. زنان اجازۀ سفر بدون محرم را از خانه ندارند. نیروهای طالبان در فرودگاه کابل همه روزه مانع سفر زنان و دخترانی می‌شوند که محرم شرعی ندارند.

یکی از کارمندان فرودگاه کابل به کشور نیوز گفت که روزانه چندتن به خاطر نداشتن محرم از میدان برگردانده می‌شوند و پرواز را از دست می‌دهند.

مأموران ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در وقت نماز مردم را به اجبار به مسجد می‌فرستند، از مردان می‌خواهند که ریش بگذارند و کلاه بر سر کنند و از پوشیدن دریشی و نکتایی خودداری کنند. تمام مأموران دولتی مکلف هستند که آراسته با ریش، لباس افغانی و تا حد امکان کلاه به دفاتر حاضر شوند. دروس دینی در نهادهای دولتی حتمی شده است. آموزش‌های دینی، شرط اول استخدام در نهادهای دولتی است.

 

اسلام,حکم دره,شلاق,طالبان,کشور نیوز,ملا هبت الله