جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

0334DC18-157C-4128-B7CD-1524DF35B383_cx0_cy12_cw0_w1597_n_r1_st_s

طالبان سهمیۀ برداشت پول حسابداران بانک‌ها در افغانستان را افزایش دادند

03 April 2023

بانک مرکزی افغانستان تحت ادارۀ طالبان گفته است که دارندگان حسابات انفرادی می‌توانند پس از این هفتۀ ۶۰۰ دالر امریکایی (۵۰هزار افغانی) از حساب بانکی‌ خود پول برداشت کنند.

به گزارش کشورنیوز به نقل از صدای امریکا، این بانک روز دوشنبه سوم اپریل (۱۴ حمل) در اطلاعیه‌ای گفته است مشتریان بانک‌‌ها همچنان می‌توانند در یک‌بار در ماه مبلغ ۲۰۰۰ دالر، حدود (۲۰۰هزار افغانی) از حساب شان پول به دست بیاورند.

پیش از این، مشتریان انفرادی بانک‌ها در افغانستان اجازۀ برداشت ۴۰۰ دالر (۳۰هزار افغانی) در هفته و ۱۲۰۰ دالر (۱۰۰هزار افغانی) در ماه از حساب‌ شان داشتند.

به گفتۀ بانک مرکزی افغانستان این تصمیم به خاطر “میسر شدن امکانات سهولت‌ها در روند پرداخت سپرده‌های مشتریان و رسیدگی به مشکلات مالی” و نیز ایجاد سهولت بیشتر در ارایۀ خدمات بانکی اتخاذ شده است.

این بانک همچنان افزوده است: “برداشت از حساب‌های شرکتی پنج فیصد تعیین گردیده که در یک ماه حداکثر آن به ۴۰هزار دالر امریکایی اضافه نشود، در حالی که قبلاً ۲۵هزار دالر امریکایی بود.”

افزون بر این، بانک مرکزی افغانستان در این اطلاعیه گفته است که مشتریانی که پس از تاریخ ۱۲ عقرب سال ۱۴۰۰ خورشیدی، به حسابات خود پول می‌سپارند، هر وقتی که خواسته باشند، سپرده‌های شان را به گونۀ کامل برداشت یا به حساب دیگر منتقل کرده می‌توانند.

در بیش از یک‌ونیم سال گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شدند، ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی به شدت کاهش یافته و روز یکشنبه یک دالر امریکایی در سرای شهزادۀ شهر کابل در بدل بیش از ۸۶ افغانی تبادله می‌شد.

این در حالی است که نظام بانکی افغانستان پس از تحولات سیاسی، نتوانسته دوباره به حالت عادی برگردد. بانک‌های این کشور هنوز هم با مشکلات فراوانی در معاملات مالی در داخل و خارج از افغانستان مواجه اند.

پیش از این، سازمان ملل متحد در گزارشی خواستار اقدام فوری برای فعال نگهداشتن بانک‌های افغانستان شده بود. سازمان ملل متحد هشدار داده بود که افزایش ناتوانی مردم در پرداخت قروض، کاهش ذخایر بانکی و کمبود نقدینگی ممکن است باعث فروپاشی سیستم مالی افغانستان در چند ماه آینده شود.