چهارشنبه, ۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

290450526_358748309536751_7414775571442802391_n

طالبان یک فرماندۀ خیزش‌های مردمی را با خانواده‌اش در لعل‌وسرجنگل کشتند

28 June 2022

خدایار نایب‌زاده

نیروهای طالبان (روز یکشنبه، 4سرطان) به خانۀ محمد مرادی، فرمانده پیشین نیروهای خیزش مردمی در روستای “دهن چهار آسیاب” ولسوالی لعل و سرجنگل حمله کردند و پس از چند ساعت درگیری وی را با دو دختر و غلام حیدر خواهرزاده‌اش به قتل رساندند. غلام حیدر 35 سال داشت و دهقان بود.

به گزارش خبرگزاری کشور، منابع محلی در ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور می‌گویند که مادر، همسر و فرزند ارشد محمد مرادی، در شفاخانه دولتی ولایت غور در وضعیت وخیم به سر می‌برند و تحت مراقبت جدی قرار دارند.  

 زرین دختر خورد سال محمد مرادی دانش‌آموز مکتب و داکتر تاج‌گل فارغ التحصیل رشتۀ قابلگی و کارمند یکی از شفاخانه‌های خصوصی کابل بود. وی اخیراً به رخصتی رفته بود که این حادثه به‌وقوع پیوست. داکتر تاج‌گل نامزد داشت و قرار بود به زودی عروسی کند.

منابعی که به دلیل تهدیدهای طالبان نمی‌خواهند نام‌شان در این گزارش ذکر شود، به کشور نیوز می‌گویند که طالبان شب‌هنگام به خانه محمد مرادی بدون هشدار قبلی هجوم آورده و بلااستثنأ همه را به گلوله بستند و شش تن از اعضای خانواده‌اش را کشته و یا زخمی کردند. به گفته این منابع، طالبان حتی به باشندگان محل اجازه ندادند که اعضای فامیل محمد مرادی را از خانۀ وی بیرون کنند.    

منبع می‌افزایند که در اثر درگیری محمد مرادی شدیداً زخم برداشته بود و سپس نیروهای طالبان وی را به گلوله بستند. به گفتۀ منابع، طالبان دو تن دیگر را به نام‌های آصف و عارف به اتهام همدستی با محمد مرادی دستگیر کردند و در مسیر راه با شکنجه به قتل رساندند و جسدهای شان را در کنار جاده انداختند. گفته می‌شود که این افراد به مسلخ کشیده شدند.

شاهدان عینی در روستای دهن چهار آسیاب می‌گویند که طالبان خانه محمد مرادی را به خاک یکسان کردند و تمام مال و اموالش را به سرقت بردند. محمد مرادی یکی از فرماندهان پیشین نیروهای خیزش مردمی در ولایت غور بود.

این درحالی است که برخی سران هزاره مدعی هستند که طالبان در ولسوالی بلخاب سرپل نیز مرتکب کشتار غیرنظامیان شده‌اند. محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان گفت که او مستند اطلاع دارد که طالبان مردمان غیرنظامیان را به رگبار بسته است. محمقق از نهادهای جهانی خواست که در این زمینه تحقیق کنند.

در این حال، عفو بین‌الملل از کشتار غیرنظامیان در سرپل نگرانی کرده است. اما طالبان کشار و شکنجۀ غیرنظامیان در بلخاب را رد کرده‌اند.

 

خبرگزاری کشور,طالبان,غور,فرمانده خیزش های مردمی,قتل عام یک خانواده,قوماندان خیزش مردمی,کشور نیوز,لعل و سرجنگل