جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

d37de440-3ade-4822-a9fb-9a1d8df681f1

عبدالله عبدالله: حقوق زنان قابل معامله نیست

02 February 2021

زنان افغانستان در بیست سال پسین توانایی شان را ثابت کرده‌اند، حقوق و دست‌آوردهای شان به هیچ عنوان قابل معامله نیست.

کمسیون امور زنان شورای عالی مصالحه‌ی ملی، بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه، ۱۴ دلو) با حضور عبدالله و عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، زهره مطهر احمدزی معاون شورای عالی مصالحه‌ی ملی، داکتر سیما سمر رییس اسبق کمسیون حقوق بشر، مصطفی مستور مشاور ارشد شورای مصالحه‌ی ملی، عالمه معیین وزارت دولت در امور صلح، سپوژمی وردک معیین پالیسی وزارت امور زنان، رییس و اعضای کمیسیون امور زنان شورای عالی مصالحه ملی، گشایش یافت.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در این مراسم گفت که ایجاد کمیسیون امور زنان یک گام مهم برای هماهنگی و همصدای زنان و سایرنهادها است و بر گسترش روابط و هماهنگی بیش‌تر این کمیسیون با سایر نهادهای مرتبط تاکید کرد.

عبدالله عبدالله افزود که صلح یک پروسه ملی و همه شمول و تعیین کننده‌ی سرنوشت فرد فرد این کشور است. هم‌صدایی و هماهنگی زنان در این پروسه می‌تواند نقش موثر در تحقق مصالحه‌ی ملی داشته باشد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفت که زنان افغانستان در ۴ دهه‌ی اخیر قربانی‌های زیاد داده‌اند. ایجاد کمیسیونی برای هماهنگی زنان و گردآوری نظریات شان به هدف شامل‌سازی در مذاکرات و ایجاد گروه مشترک کاری با سایر نهادهای دخیل ملی و بین‌المللی در پروسه‌ی صلح ضروری بود.

عبدالله عبدالله گفت که جنگ راه حل نیست. ادامه‌ی جنگ و خون‌ریزی به معنای نادیده گرفتن خواست همه‌ی مردم رنج‌دیده‌ی افغانستان است. هیچ گروهی نمی‌تواند با زور و فشار خواست‌های شان را بر شهروندان این کشور بقبولاند. بهترین فرصت برای مصالحه‌ی ملی است و باید از این فرصت استفاده‌ی درست شود.

سپس زهره مطهر احمدزی، معاون شورای عالی مصالحه‌ی ملی، با اشاره به دست‌آوردهای زنان در سال‌های پسین گفت که همه‌ی زنان افغانستان با یک صدای واحد خواستار آتش‌بس فوری استند و دیگر تحمل از دست‌دادن عزیزان شان را ندارند.

در ادامه سپوژمی وردک معیین پالیسی وزارت امور زنان در قسمت هماهنگی، انسجام و آگاهی عامه به عنوان یک نهاد مسوول در بخش زنان اعلام همکاری کرد و افزود: زنان قربانی جنگ که در ولایت‌های دور دست زندگی می‌کنند، نیز

زنان,شورای مصالحه,صلح,طالبان,عبدالله,کمیسیون زنان