جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Two afghan women

عفو بین‌الملل: طالبان آرزوهای زنان افغانستان را نابود کرده‌اند

13 March 2023

عفو بین‌الملل می‌گوید که طالبان با وضع محدودیت بر زنان و دختران، آروزهای آن‌ها را نابود کرده‌اند

دفتر جنوب آسیای عفو بین‌الملل بامداد دوشنبه در پیام ویدیویی از طالبان خواست که اجازه دهند زنان و دختران کار و تحصیل کنند.

سازمان عفو بین‌الملل در تویتر نوشت که آموزش دختران و زنان یک فکتور مهم است و جامعه‌یی که زنان و دختران آن از تحصیل محروم می‌شوند، آسیب می‌بیند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌افزاید، طی ۲۰ سال گذشته ۳.۵ میلیون دختر در افغانستان توانستند که دورهٔ آموزشی‌شان را در مکتب تکمیل کنند و آن‌ها انتظار داشتند که یک روز داکتر، ساینس‌دان، خبرنگار و در دیگر بخش‌ها مهارت کسب کنند، اما به قول این سازمان، اکنون به علت محدودیت‌های طالبان بالای زنان و دختران افغان همه چیز تغییر کرده است.

این ادارهٔ حمایت از حقوق بشری می‌گوید، در حالی که بسته شدن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم به سطح ملی و بین‌المللی نکوهش شده است، اما طالبان باز هم تصمیم‌شان را تغییر نداده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل از همه می‌خواهد که به حمایت از دختران و زنان افغان از طالبان بخواهند که به دختران اجازۀ تحصیل را بدهند.

۵۳۹ رزو پیش طالبان مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم و نزدیک به چهار ماه پیش پوهنتون‌ها را به روی آن‌ها بستند، اما دلیل واضح و روشنی در مورد این محدودیت‌شان هنوز هم ارائه نکرده‌اند و تنها گفته‌اند که تا امر ثانی و تهیهٔ طرح مکاتب و پوهنتون‌ها بسته خواهند بود.

افغانستان,جنوب آسیا,دانشگاه,دختران,زنا,زنان,سمیرا حمیدی,طالبان,عفو بین الملل,کار,کشور نیوز,مکتب,نان، کار آزادی