جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Pakistan's Prime Minister Imran Khan arrives for the Global Refugee Forum at the United Nations in Geneva, Switzerland, December 17, 2019, REUTERS/Denis Balibouse - RC2VWD9XYJC0

عمران‌خان پیش از سفر به کابل: با پیروزی بایدن تغییری در برنامۀ صلح امریکا در افغانستان نمی‌آید

14 November 2020

عمران‌خان صدراعظم پاکستان پیش از سفر به کابل در گفت وگو با شبکه پاکستانی «جی‌ان‌ان» گفت که پیروزی بایدن تغییری در پالیسی واشنگتن در قبال افغانستان به وجود نخواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری کشور، عمران‌خان ادامه داد: به نظر نمی‌رسد سیاست امریکا در بحث افغانستان و خروج از این کشور تغییری پیدا کند بلکه ما معتقدیم جمهوریخواه‌ها و دموکرات‌ها در واشنگتن خواستار حل سیاسی بحران افغانستان هستند.

نخست وزیر پاکستان با ابراز اینکه بسیار زود است که بخواهیم درباره سودمند بودن سیاست دموکرات‌ها و یا جمهوریخواه‌ها برای منطقه نظر بدهیم، تأکید کرد که بازگشت جو بایدن به توافق هسته‌ای ایران به سود پاکستان است زیرا این وضعیت به ما کمک می‌کند که همکاری‌های دوجانبه تجاری با ایران را گسترش دهیم در این صورت به نفع دو کشور است.

سفر عمران خان به کابل

گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه، می‌گوید که قرار است عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، در هفته‌ی روان به افغانستان بیاید.

آقای هیواد، روز شنبه (۲۴ عقرب)، در یک پیام ویدیویی گفته است که بر اساس اطلاعات مقام‌های پاکستانی، سفر عمران خان به افغانستان در هفته‌ی روان انجام خواهد شد.

به گفتۀ آقای هیواد، این سفر عمران خان، به دنبال تماس تلفونی ماه گذشتۀ رییس‌جمهور غنی با او صورت می‌گیرد.

بر اساس اطلاعات وزارت خارجه، قرار است عمران خان در جریان سفرش به کابل، با مقام‌های دولت افغانستان در مورد روند صلح، توسعۀ همکاری‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تجارتی گفت‌وگو کند.

این نخستین سفر عمران خان به کابل خواهد بود. صدراعظم پاکستان تاکنون از افغانستان دیدار نداشته است.

همچنان، روز دوشنبه هفتۀ جاری آقای داوود از مشاوران نزدیک و ارشد نخست وزیر پاکستان در امور اقتصادی و تجارتی به کابل خواهد آمد.

افغانستان,پاکستان,صدراعظم پاکستان,صلح,طالبان,عمران خان