شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

131556762_3534948343248049_7200464581825413258_n

غنی از طالبان خواست در خرقۀ مبارک به مذاکره حاضر شوند

17 December 2020

رییس‌جمهور غنی روز پنجشنبه 27 قوس در سفرش به کندهار ، از طالبان خواست که در مزار احمدشاه درانی و میرویس نیکه به مذاکره با هیأت افغانستان بپردازند.

به گزارش خبرگزاری کشور، در این سفر رییس‌جمهوری را امرالله صالح معاون ریاست جمهوری و برخی از وزرای کابینه همراهی می‌کردند.

غنی در دیدار با شورای علمای کندهار گفت که احترام به علما میراثی است که از احمدشاه بابا و میرویس نیکه به ما مانده است. من در میز غازی امان الله خان کار می‌کنم و در پشت سرآن، تابلوی زیارت شیر سرخ احمدشاه بابا قرار دارد.

رییس جمهور غنی خاطرنشان کرد که فتنه جرم بزرگ است، هرکسی که در مقابل نظام اسلامی ایستاده می‌شود، آلوده با فتنه است. سال گذشته،  ۱۶فیصد آبادی تنها از سوی طالبان ویران شده است و از تمام علما می‌خواهم که با آنان صحبت کنند.

رییس جمهور گفت که صلح به کشتن و تحقیر به دست نمی‌آید، بلکه با همدیگرپذیری به دست می‌آید. وی خطاب به طالبان گفت: بیایید که در خرقه مبارک،  در مزار میرویس نیکه و یا هم در مزار احمدشاه بابا باهم به مذاکره بنشینیم، زیرا که آغوش لوی کندهار بسیار وسیع است. راه ما این است که شما به مذاکرات واضح بیایید.

او با تاکید گفت که یک شرط داریم و آن این است که مردم فیصله نمایند که با رأی آزاد، زعیم خود را انتخاب نمایند، زیرا چوکی به این نمی‌ارزد که بخاطر آن خون ریختانده شود؛ این وطن از ما است، از آن حراست و آن را پرورش می دهیم. صلح جرأت اخلاقی می خواهد، در روشنایی فیصله مردم، ما زندانیان طالبان را آزاد کردیم و آنان خونریزی را توقف دهند تا با ایشان صحبت کنیم.

رییس جمهور حطاب به طالبان گفت که چرا از توقف خونریزی هراس دارید؟ اگر شما فکر می کنید که در دل مردم جای دارید، به انتخابات بیایید. وی افزود که در صلح، عزت هر عالم و بزرگ افغان است و همین سبب می شود که ما صلح با عزت می خواهیم.

وی افزود که کندهار قلب بزرگ افغانستان است و از آن حفاظت صورت می گیرد، محبت کندهار در خون هر افغان می باشد، زیرا در اینجا نه تنها آرامگاه احمدشاه بابا و میرویس نیکه، بلکه میراث آنان می باشد.

رییس جمهور در اخیر سخنانش، گفت که بخاطر امنیت و رفاه کندهار، هر آن چیزی که نیاز باشد، آن را فراهم می نماییم و از کندهاریان تنها اتفاق و حکومت داری محلی را می خواهیم که هرکسی در آن خود را ببیند. کندهار یکبار دیگر عزت خود را باز  خواهد یافت و باعث افتخار همه می باشد.

همچنان، امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری گفت که در نتیجۀ جنگ تقریبا ۶۰ هزار نفر در کندهار بیجا شده اند. 

 

اشرف غنی,امرالله صالح,صلح,کندهار,مذاکره با طالبان