جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

131897063_3540147776061439_5653104914290085103_n

غنی به هیأت مذاکره‌کننده: با مردم صحبت کنید

19 December 2020

رییس‌جمهور غنی در دیدار با هیأت مذکره‌کنندۀ صلح، از آنها خواسته است که پیش از شروع دور دوم مذاکرات دیدگاه‌های مردم را جمع‌آوری کنند.

ارگ امروز در بیانه‌یی گفت که در این دیدار که بانوی اول کشور، معاونین ریاست جمهوری و رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی نیز حضور داشتند، هیات مذاکره کنندۀ دولت جمهوری اسلامی افغانستان گزارش خویش را از دور اول مذاکرات با گروه طالبان در دوحه، با رئیس جمهور شریک ساختند.

آقای غنی از هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان تشکر کرد که در دور اول مذاکرات با گروه طالبان، به گونۀ مؤثر از افغانستان نمایندگی کردند. وی افزود که هیات مذاکره کننده، انکشافات در دور اول مذاکرات دوحه را با مردم شریک سازند.

رییس جمهور با تاکید بر شریک ساختن نظریات تمام اقشار مردم در پروسۀ صلح، به اعضای هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان هدایت داد که قبل از آغاز دور دوم مذاکرات، با اقشار مختلف مردم مشوره نمایند تا در مذاکرات به گونۀ مطلوب از آنان، نمایندگی صورت گیرد.

همچنان، سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور در دیدار جداگانه با شماری از اعضای هیات مذاکره کننده دولت  گفت که آنها تاکنون به خوبی از دولت و مردم افغانستان نمایندگی کرده‌اند.

وی افزود که وحدت و انسجام هیات مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان قابل قدر است و باعث قوت آنها در جریان مذاکرات شده است.

دانش گفت که صلح در عین حالی که یک ضرورت است، نباید ما را به گذشته برگرداند و باعث تکرار حوادث تلخ گذشته شود.

وی افزود که صلح یک مسئله حیاتی و مرتبط به سرنوشت تمام مردم افغانستان است و برای موفقیت در این روند، اتحاد نیروهای سیاسی و گروه‌های مختلف اجتماعی یک ضرورت است.

دانش تاکید کرد که مردم‌ ما هیچگاهی طرفدار جنگ و خشونت نبوده‌اند و در سخت ترین شرایط طرفدار صلح و زندگی مسالمت آمیز بوده‌اند؛ اما در عین حال خواستار مشارکت عادلانه در قدرت و حقوق برابر شهروندی هستند.

داکتر حبیبه سرابی، داکتر محمد امین احمدی و استاد محمد ناطقی از اعضای هیات مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان در این دیدار هرکدام به صورت جداگانه صحبت کردند و راجع به روند مذاکره با گروه طالبان معلومات دادند.

آنها گفتند که هیات مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان تاکنون قاطعانه از قانون اساسی، نظام جمهوری، حقوق بشر، حقوق زنان و دستاوردهای مردم افغانستان دفاع کرده‌اند.

 اعضای هیات مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان گفتند که موجودیت نظام سیاسی مشروع، قانون اساسی و مشروعیت بین‌المللی حکومت افغانستان نقاط قوت هیات مذاکره کننده دولت افغانستان در جریان مذاکرات بود، در حالی که گروه طالبان از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

آنها تاکید کردند که هیات مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان با اتحاد و انسجام و در مشوره با هیات رهبری حکومت، رهبران سیاسی، نهادهای حقوق بشری و مدنی و اقشار مختلف مردم افغانستان، مراحل بعدی مذاکره با گروه طالبان را به پیش خواهند برد و از قانون اساسی، نظام جمهوری، حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق برابر شهروندی مردم افغانستان، دفاع خواهند کرد.

سیما سمر، وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین الملل نیز در این دیدار صحبت و بر دفاع از دستاوردهای مردم افغانستان در روند صلح تاکید کرد.

وی گفت که برای حفظ دستاوردهای بیست سال اخیر در روند صلح، اتحاد و همبستگی گروه‌های سیاسی و اقشار مختلف اجتماعی یک ضرورت است و باید برای ایجاد چنین اتحاد و همبستگی تلاش منظم صورت گیرد.

 

دانش,صلح,غنی,هیأت مذاکره کننده