شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

166125133_3809014349174779_5698696969357381314_o

غنی در دیدار با رحمان: هیچ اختلاف بنیادین نداریم

29 March 2021

رییس‌جمهور در سفر به دوشنبه با امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان در قصر ملت، گفت که میان أفغانستان و تاجیکستان هیچ اختلاف بنیادین وجود ندارد.

رییس جمهور غنی و رییس جمهور رحمان در ملاقات دو جانبه در خصوص گسترش مناسبات میان دو کشور و همکاری ها در عرصه های مختلف بحث و تبادل نظر نمودند.

در این دیدار ابتدا رییس جمهور تاجیکستان، تشریف آوری رییس جمهور غنی و هیات همراه اش را به خانه دوم شان تاجیکستان خیر مقدم گفت و افزود که از دیدار تان که در ایام جشن باستانی نوروز صورت گرفت، شاد هستم.

امام علی رحمان گفت که همکاری و روابط میان دو کشور که دارای زبان، فرهنگ و تمدن مشترک اند، بر اصل برادری و حسن همجواری استوار است.

در مقابل، رییس جمهور غنی ضمن تشکر صمیمانه از مهمان نوازی رییس جمهور تاجیکستان، گفت که آمدن به تاجیکستان همیشه یک تجدید عهد برای توسعه مناسباتی است که هزاران سال سابقه دارد و دیدگاه وسیع همکاری را بنیان می گذارد.

وی افزود که تاجیکستان در پنج حلقه سیاست خارجی افغانستان در سه حلقه، همچون همسایه، کشور اسلامی و مملکت کلیدی در آسیای متحول، نقش کلیدی دارد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد که افغانستان و تاجیکستان هیچگونه اختلاف در موارد بنیادی ندارند و ما می خواهیم که سرحد میان دو کشور، به سرحد همکاری، هماهنگی و همدلی مبدل گردد.

رییس جمهور غنی بر توسعۀ مناسبات تجارتی و تزانزیتی و همکاری ها در عرصه های امنیتی، فرهنگی، انرژی، تحکیم سواحل میان افغانستان و تاجیکستان تاکید کرد و گفت که از موقف شما برای صلح باعزت و پایدار در افغانستان در چارچوب جمهوریت، استقبال می کنیم.

افغانستان,امان علی رحمن,تاجیکستان,غنی,کابل