جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

176421771_3879525778790302_6886521642149839576_n

غنی در کندهار: پاکستان بی‌ارزش می‌شود

23 April 2021

 

رییس‌جمهور غنی در سفر به قندهار گفت که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، پاکستان اهمیت خود را از دست خواهد داد.

رییس جمهور غنی در سخنرانی خویش در جلسه مردمی، گفت که تمام هموطنان پیام اطمینان، وحدت و اتفاق قلب سیاسی افغانستان را بشنوند. کندهار با نظام و جمهوریت ایستاده و آغوش، حوصله و دامن جمهوریت بسیار کلان است.

وی افزود که کندهار در صدر اولویت‌های من قرار دارد و برای رسیدگی به خواست های مردم، تمام ادارات اصلاح خواهند شد.

رئیس جمهور با اشاره به خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، گفت که ما همیشه این خاک را پاسداری کرده ایم و باز هم آنرا حفاظت می کنیم. برای تامین امنیت، آبادی و عزت افغانستان، مردم در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی پرافتخار خویش قرار دارند. در زمینه تجهیز، تقویت و آموزش آنان و تعهدات بین المللی در خصوص کمک های اقتصادی و بشری هیچگونه تغییرات نیامده است.

رئیس جمهور غنی گفت: زمان آن فرارسیده است که هر افغان بر ارزش های افغانیت، اسلامیت و جمهوریت ایستاده شود. وی افزود که ما افغانستان بی طرف می خواهیم و از جنگ بیگانه ها خسته هستیم. ما وطن خود را خود ما آباد می کنیم و با تامین صلح پیشرفت سریع به میان می آید.

رئیس جمهور خطاب به پاکستان گفت که سیاست برد و یا باخت را انتخاب کنند؛ آینده شما با ما مرتبط است، اگر دست دوستی بدهید، تمام آسیای مرکزی را آماده می سازیم و از طریق افغانستان آباد دسترسی شما به آن آسان است. اگر سیاست باخت را که تداوم جنگ است، انتخاب کنید و افغانستان آباد نباشد، شما چگونه به آسیای مرکزی خواهید رسید.

رئیس جمهور غنی گفت که خروج نیروهای امریکا و ناتو ارزش پاکستان را بسیار پایین خواهد آورد. وی یکبار دیگر بر حل مسالمت آمیز مسئله افغانستان تاکید کرد و بالای طالبان صدا زد که راه صلح را اختیار کنند و در آبادانی کشور که از همه چیز والاتر است، سهم بگیرند.

اشرف غنی در اخیر سخنانش گفت که به شمول ارغنداب، به تمام ولسوالی ها رسیدگی می شود. مشکل اعمار بند دهله بخاطر کمبود پول نیست، بلکه مسئله حل استملاک است که در این راستا اقدام عاجل خواهد شد.

همچنان، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری صحبت کرده، گفت که جنگ طالبان در ولسوالی ارغنداب، مردم را شدیداً متضرر نموده و در راه ها، قریه جات، خانه ها و کوچه های آنان ماین گذاری شده است. وی افزود که در خصوص صلح، موقف ما روشن است؛ همانگونه که رئیس جمهور گفته است، ما به قربانی آماده هستیم که دوره خود را تکمیل نکنیم و به زودترین فرصت ممکن زمینه را برای انتخابات فراهم سازیم، زیرا مردم قدرت را برای ما داده اند.

این دومین سفر اشرف غنی در ماه‌های پسین به ولایت استراتژیک کندهار است. این سفرها درحالی انجام می‌شود که طالبان حملات شان را برکندهار افزایش بخشیده‌اند.

 

اشرف غنی,پاکستان,خروج نیروهای خارجی,طالبان,کندهار