جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Afghan's President  Ashraf Ghani  looks on during a bilateral meeting with US President Donald Trump  at Bagram Air Field during a surprise Thanksgiving day visit, on November 28, 2019 in Afghanistan. (Photo by Olivier Douliery / AFP) (Photo by OLIVIER DOULIERY/AFP via Getty Images)

غنی: فقط از طریق انتخابات قدرت را واگذار می‌شوم

09 January 2021

رییس جمهور غنی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان امریکا گفته که بدون انتخابات قدرت را به هیچ کسی دیگر واگذار نمی‌کند.

اشرف‌غنی جمعه‌شب در مصاحبه با امان‌پور در سی‌ان‌ان گفت که «صلح گورستانی» مورد قبول نیست. او تأکید کرد که او صلح باعزت می‌خواهد و تنها هدفش از مذاکرات صلح با طالبان این است که قدرت بر بنیاد اراده مردم به رییس جمهور آینده انتقال شود.

به گفته او، خودخواهی طالبان بر روند صلح تاثیر منفی گذاشته است؛ اما مردم افغانستان یک قدم هم عقب نمی‌نشینند و راهبرد قبلی طالبان را نمی‌پذیرند.

غنی یاد آور شد که مردم افغانستان صلحی را می‎خواهند که بر بنیاد آنان تمام مردم مشترکاً اختلافات خود را حل کرده و در کشور زندگی کنند.

اشرف غنی گفت: «دولت جدید بایدن فرصت بزرگی فراهم می‌کند تا با ما برای تعریف منافع امنیتی آمریکا و افغانستان در منطقه کار کنیم. هیچ کسی نمی‌خواهد به مرحله حضور سنگین نیروهای آمریکایی در افغانستان بازگردد. برای پایان جنگ ۴۰ ساله افغانستان توافق بر سر ثبات آینده افغانستان که مورد ضمانت منطقه و جامعه جهانی باشد، مهم است. من روند صلح را رهبری می‌کنم. صاحبش بوده‌ام و اولین آتش‌بس را در تاریخ کشور در ۲۰۱۶ برقرار کردم. این روند باید کاملا به رهبری افغان‌ها باشد. حضور آمریکا در افغانستان تعریف شود.»

وی افزود: «سؤال اصلی دیگر جنگ‌های پایان‌ناپذیر نیست. چون افغانستان در جنگ داخلی قرار ندارد. سؤال اساسی تهدید‌های پایان‌ناپذیر برای نظم کنونی جهانی است. این که افغانستان چه نقشی در آن خواهد داشت. ما آماده هستیم مسئولیت آینده خود را به دست بگیریم. اگر آمریکا می‌خواهد نیروهایش را خارج کند، تمام چیزی که ما می‌خواهیم این است که طی یک روند قابل پیش‌بینی و موردتوافق دوطرف باشد.»

او گفت از زمانی که به قدرت رسیده است فقط ۹۸ سرباز امریکایی در افغانستان جان باخته‌اند در حالی‌که تلفات شهروندان غیرنظامی و نظامیان افغان بیش از ۴۰ هزار نفر بوده است و کشور او در خط مقدم جبهه تامین امنیت مشترک جهانی قرار دارد.

انتخابات,طالبان,غنی,قدرت