پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FtdNuB9WIAAeolz

فرماندهانی‌که به سوگند عسکری وفادار ماندند/ جان باختن آخرین فرماندهان ارتش در نبرد با طالبان

11 April 2023

دو فرمانده ارشد و چهار تن از نیروهای جبهۀ آزادی دیروز در نبرد با گروه طالبان در درۀ سالنگ ولایت پروان جان باخته‌اند. جبهۀ آزادی مرگ نیروهایش را تأیید کرده و اما گفته که از سرنوشت اکمل امیر فرمانده نام‌دارش اطلاعی ندارد.

به گزارش کشور نیوز، وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که فرمانده اکمل امیر، عضو سابق نیروهای ویژۀ ارتش و از فرماندهان کنونی جبهۀ آزادی و بصیر اندرابی را با شماری دیگر در درۀ سالنگ به قتل رسانده‌اند. جبهۀ آزادی در اعلامیه‌یی مدعی شد که در نبردهای سنگین در سالنگ بیش از ۳۰ تن از نیروهای طالبان کشته شده‌اند.

جبهۀ آزادی گفته که تسلیم طالبان نمی‌شود و تا پایان آزادی افغانستان به مبارزه ادامه خواهد داد.

جان باختن فرماندهان سابق ارتش و اعضای ارشد جبهۀ مقاومت ضد طالبان، واکنش‌های گسترده‌یی در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

احمدمسعود رهبر جبهۀ مقاومت رهبری جبهه مقاومت ملی گفته که جان باختن فرمانده اکمل و اندرابی صف‌ مبارزه با طالبان را فشرده‌تر خواهد ساخت.

او گفته که جان باختن مبارزین قهرمان ضرورت ایجاد هماهنگی و وحدت عمل در میان تمام نیروهای مخالف طالبان را برجسته ساخت. او ابراز امیدواری کرده که چتر بزرگ برای انسجام و بسیج همه نیروهای ضد طالبان به وجود آید.

رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی گفت که شهید اکمل و فهیم همیشه به یاد خواهند ماند. آنها به سوگند عسکری وفادار ماندند.

جبهۀ آزادی از عمده‌ترین گروه‌های ضد طالبان است. رهبری جبهه را یاسین ضیا رییس ستاد مشترک ارتش پیشین افغانستان برعهده دارد. آقای ضیا در مصاحبه با بی بی سی گفته که جبهه آزادی «جنگ فرسایشی را علیه طالبان راه انداخته تا این گروه را با وارد کردن تلفات مستمر زمین‌گیر کند، روحیه نیروهای طالبان را از بین ببرد و تلفات جبهه را به صفر نگهدارد.»

بنیانگذار جبهه آزادی می‌گوید که در حال حاضر قصد ندارد جایی را از کنترل طالبان خارج کند.

او می‌گوید: «فعالیت ما استراتژیک است و هدف ما وارد کردن بیشترین ضربه به دشمن است تا در تمامی ۳۴ ولایت افغانستان درگیر باشد.»

 

 

 

اکمل امیری,جبهۀ آزادی,حمید خراسانی,رحمت الله نبیل,سالنگ,فهیم اندرابی,کشور نیوز,یاسین ضیا