پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Untitled

فروش سیمکارت برای زنان ممنوع شد

26 November 2022

سارا رسولی

 

طالبان خرید و فروش سیمکارت برای زنان را ممنوع ساخته اند.

به گزارش کشور نیوز، طالبان به شبکه‌های مخابراتی دستور داده‌اند که به نام زنان سیم کارت نفروشند.

یک چهرۀ نزدیک به طالبان به شرط فاش‌نشدن نامش به کشورنیوز گفت که این تصمیم اخیراً اتخاذ شده و در آن به تمام شبکه‌های مخابراتی جدا هدایت داده شده که از فروش سیمکارت به نام زنان جداً خودداری کنند.

فعالیت شبکه‌های مخابراتی در دو دهه به قریه قریۀ افغانستان گسترش یافت. از میلیون‌ها مشتری شبکه‌های مخابراتی افغان بیسیم، روشن، اتصالات، ام تی ان و افغان تلیکام، بخش قابل توجهی زنان بوده‌اند.

طالبان با گذشت هر روز محدودیت‌ها در برابر زنان را افزایش داده‌اند. زنان اجازۀ سفر بدون محرم شرعی را ندارند. صدها زن و دختر به خاطر نداشتن محرم اجازۀ سفر نیافته‌اند و  از میدان هوایی کابل برگردانده شده‌اند. زنان اجازۀ کار در نهادهای دولتی را ندارند. زنان حق فعالیت سیاسی و اجتماعی را ندارند. زنان حق رفتن به پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها را ندارند. دختران بالاتر از صنف ششم حق درس خواندن را ندارند.

محدودیت‌های روزافزون در برابر زنان نگرانی گستردۀ داخلی و جهانی را برانگیخته است. گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، محدودیت‌ها در برابر زنان را «مصداق جنایت علیه بشریت» خواند. اما طالبان کشورهای غربی را متهم به توهین به اسلام کرده‌اند.

 

افغانستان,زنان,سیمکارت,شبکه های مخابراتی,طالبان,کشور نیوز