جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

119027882_10216828046708714_1809434567228915754_o

فشار جهانی برای تشکیل شورای عالی مصالحه ملی

28 November 2020

به دنبال اظهارات برخی از اعضای هیأت مذاکره‌کننده دربارۀ توافق روی میکانیزم گفت‌وگوها، نهادهای بین‌المللی از حکومت خواسته‌اند که کار تشکیل شورای عالی مصالحه ملی را نهایی سازد.

به گزارش خبرگزاری کشور، هیأت مذاکره‌کنندۀ حکومت و طالبان به توافق روی میکانیزم گفت‌وگو نزدیک شده‌اند. اما تاهنوز از تشکیل شورای رهبری صلح خبری نیست.

اتحادیۀ اروپا، سفارت‌های امریکا و بریتانیا در بیانه‌های جداگانه از حکومت خواستند که هرچه زودتر کار شورای عالی مصالحه ملی را نهایی سازد. عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی از پیام‌های نهادهای بین‌المللی استقبال کرد.

نمایندگان کشورهای اروپایی دو روز پس از کنفرانس جینوا در مورد افغانستان در اعلامیه مشترک با مهم خواندن شورای عالی مصالحه‌ ملی به عنوان یک مرجع مشورت دهنده در پیوند به صلح، خواهان نهایی‌شدن هرچه سریع تشکیلات و آغاز به کار عاجل شورای رهبری و مجمع عمومی شورای عالی مصالحه ملی شد.

در بیانیه‌ اتحادیه اروپا از شورای عالی مصالحه‌ ملی به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در مسایل مربوط به صلح یاد شده و آمده بود که: «اعضای این شورا باید علاوه بر رهبران سیاسی، از اعضای متکثر مانند گروه‌های زنان، قربانیان جنگ، رهبران اقلیت‌های مذهبی، جوانان و سازمانهای جامعه مدنی باشند.»

در همین حال سفارت امریکا نیز از این تصمیم اتحادیه اروپا استقبال کرده است.

راس ویلسن شارژدافیر امریکا در کابل در تویتی نوشته است:« من اعلامیه اتحادیه اروپا درباره اهمیت تشکیل شورای عالی مصالحه‌ی ملی را کاملاً تأیید می کنم و خواهان آتش بس و صلح پایدار هستم.»

او در بخشی دیگر افزوده است که:« شورای عالی مصالحه‌ی ملی راهنمایی اساسی و اصلی برای مذاکرات و گامهای بعدی صلح را ارائه می دهد.»

طبق این بیانیه، دست‌یابی به صلح پایدار از طریق اتحاد قوی سیاسی در کنار جمهوریت که در آن به حقوق و خواست‌های مردم احترام شود و صداهای همه افغان‌ها شنیده شود، ممکن است.

سفارت بریتانیا در کابل نیز خواستار نهایی‌شدن فوری تشکیلات شورای عالی مصالحه ملی و فعال‌شدن این شورا شده است.

نماینده‌گی سیاسی اتحادیه اروپا روز گذشته نیز خواست مشابهی را مطرح کرده بود. عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی از این خواست‌ها استقبال کرده و وعده داده است که مجمع رهبری این شورا به‌زودی تشکیل می‌شود.

سفارت بریتانیا روز جمعه، هفتم قوس در رشته توییتی نوشت که خواستار تشکیل فوری شورای عالی مصالحه ملی و شروع کار این شورا برای هدایت و مدیریت گفت‌وگوهای صلح است.

بریتانیا تأکید کرده است که این شورا باید فراگیر باشد و از تکثر جامعه افغانستان نماینده‌گی کند تا به این ترتیب، دیدگاه‌های زنان، اقلیت‌ها و سایر گروه‌ها به طوری جدی مورد توجه قرار گیرد.

افغانستان,شورای عالی مصالحه ملی,صلح,طالبان,عبدالله