پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

205195818_4060335167376028_4717884308179063173_n

فهرست توقعات سران کابل از امریکا

24 June 2021

جمشید یما امیری

رییس‌جمهور افغانستان با هیأت همراهش پس از چاشت امروز به ایالات متحده امریکا رسیدند.

رهبران افغانستان به دعوت رییس‌جمهور امریکا در سفر دو روزه دیروز عازم واشنگتن شدند. رییس جمهور غنی و ریس شورای عالی مصالحه ملی، با جو بایدن رییس‌جمهور و دیگر مقامات عالی رتبۀ امریکایی دیدار می‌کنند.

این سفر در مقطع خاص اتفاق افتیده است. نیروهای بین‌المللی در رأس امریکا تا دو ماه دیگر به گونۀ کامل از افغانستان بیرون می‌شوند. جنگ در سراسر کشور تشدید شده و طالبان به مراکز ولایات و شهرها نزدیک گردیده‌اند. مذاکرات صلح بین‌الافغانی متوقف شده است.

در تازه‌ مورد، روزنامۀ والستریت‌ژورنال به نقل از نهادهای اطلاعاتی امریکا نوشت که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، دولت افغانستان از ۳ تا ۶ ماه بیشتر دوام نخواهد آورد. در چنین وضعیتی، سفر رهبران افغانستان حایز اهمیت است.

پیام امریکا به کابل

روابط میان امریکا و افغانستان در یک سال پسین با تنش‌های گسترده همراه بوده است. ایالات متحده امریکا روند صلح را روی دست گرفت و دولت افغانستان را از معادلۀ صلح خارج کرد. دولت به رهبری اشرف غنی در کابل با تمام توان در برابر برنامۀ صلح امریکا با طالبان ایستاد و توافق‌نامۀ ۲۹ فبروری دوحه را یک‌جانبه و غیرقابل قبول خواند.

اکنون ایالات متحده امریکا به آخر خط رسیده است. امریکا رسماً سران کابل را دعوت کرده تا از آنان بخواهد در روند صلح همکاری کنند و زمینۀ به میان آمدن دولت مشترک با طالبان را تسهیل نمایند. تسهیل روند صلح و توافق نامۀ سیاسی، منوط به کنار رفتن رییس‌جمهور غنی از قدرت است.

ایالات متحده امریکا آخرین فشار را بر رهبران افغانستان وارد خواهد کرد تا موانع در مسیر صلح با طالبان را بردارند.

توقع کابل از امریکا

سران کابل با فهرست مشخصی از انتظارات و توقعات به واشنگتن رفته‌ا‌ند.

آنان با تبیین وضعیت اضطراری امنیتی- نظامی افغانستان، تلاش خواهند کرد دیدگاه واشنگتن را دربارۀ خروج غیرمسوولانه از افغانستان تغییر دهند. چنانچه برخی رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که احتمالاً ایالات متحده امریکا دربارۀ خروج کامل تجدید نظر کند و بخشی از نیروهایش را در پایگاه بگرام نگه دارد.

سران افغانستان متوقع هستند که ایالات متحده امریکا کمک‌های نظامی- امنیتی‌اش را از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه بدهد. توقع مشخص کابل این است که نیروهای امریکایی به حمایت تخنیکی، مشورتی و اجرایی از نیروهای هوایی افغانستان ادامه بدهند. چون نیروهای هوایی افغان قادر نیستند به‌گونۀ مستقلانه حملات هوایی برمواضع طالبان را ادامه بدهند.

بروکراسی افغانستان به‌شدت وابسته به کمک‌های جامعۀ بین‌المللی است. رهبران افغانستان می‌کوشند کمک‌های بشری و توسعه‌ای امریکا ادامه یابد.  

همچنان، مقامات عالی رتبۀ افغانستان تلاش می‌ورزند امریکا را متقاعد سازند که بر پاکستان فشار آورد تا طالبان را به مذاکرات معنادار حاضر سازند. طالبان اکنون هیچ التزام و تعهدی به مذاکره و گفت‌وگو و دست‌یابی به موافقه سیاسی ندارند. آنان با زیرکی تمام از میز مذاکرات خارج نشده‌اند، اما هیچ گامی در راستای پیشرفت مذاکرات بین‌الافغانی و رسیدن به یک موافقه سیاسی برنداشته‌اند.

مشخص نیست که مقامات کابل می‌توانند برنامۀ امریکا را تغییر بدهند و یا خیر. اما روشن است که سفر رییس جمهور غنی و هیأت همراهش به امریکا در مقطع کنونی، سرنوشت‌ساز و تاریخی است. این سفر می‌تواند آیندۀ افغانستان را رقم بزند.

در ترکیب هیأت افغانستان، علاوه بر رییس‌جمهور و رییس شورای عالی مصالحه، معاون ریاست جمهوری، وزیر خارجه، مشاور امنیت ملی، بانوی اول و شماری از اعضای هیأت مذاکره‌کننده حضور دارند.

افغانستان,امریکا,دیدار غنی و عبدالله با جو بایدن,سفر غنی به امریکا,کاخ سفید