جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

هندوباوران

قربانی هند

18 June 2022

در حمله به عبادت‌گاه سیک‌ها در کابل، دو تن جان باخته و ساختمان درمسال آتش گرفته است. مهاجمان مسلح شش بامداد شنبه با حمله به درمسال سیک‌ها در منطقۀ باغ بالای کابل، نخست محافظ درمسال را به قتل رسانیده و سپس وارد درمسال شده و یکی از «سرداران» درمسال را به گلوله بستند. آنان سپس ساختمان درمسال را به آتش کشیدند. نیروهای طالبان پس از چهار ساعت درگیری توانستند مهاجمان را از پا درآوردند. داعش مسوولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته است.
این نخستین‌بار نیست که عبادت‌گاه سیک‌ها در کابل هدف قرار می‌گیرد.
انارکلی هنریار نماینده سابق اقلیت سیک و هندو سال گذشته در نشستی در انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان با اشک‌واندوه گفت که اکثریت مردم آن‌ها را شهروندان هند می‌دانند که در افغانستان مهاجر شده‌اند. اما بسیاری از سیک‌‌ها ‌و هندوباوران افغانستان قادر به گرفتن ویزۀ هند و سفر به آن کشور نیستند. او گفت که اهل سیک و هنود از باشندگان اصلی افغانستان هستند و تاریخ حضورشان در این جغرافیا به صدها و هزاران سال بر می‌گردد. خانم هنریار درست می‌گوید. با درد و دریغ، اکثریت مردم افغانستان، شهروندان سیک و هنود را «هندی» می‌دانند.
اگر بخشی از حملات علیه این گروه قومی- مذهبی ریشۀ مذهبی و ایدیولوژیک دارد، اکثریت حملات اهداف سیاسی و منطقه‌ای دارد. شک ندارم که حملۀ امروز بر درمسال سیک‌ها در کارتۀ پروان در واکنش به اظهارات اسلام‌ستیزانۀ یکی از سران حزب بهاراتا جاناتا سازمان‌دهی و اجرا شده است. در پی اظهارات اظهارات عضو ارشد حزب بر سر اقتدار هند، گروه‌های رادیکال و تندرو اسلامی، دهلی را به انتقام‌گیری تهدید کرده بودند. این حمله می‌تواند انتقامی از هند باشد. به ویژه این‌که دهلی جدید تلاش دارد که روابط سرد و غیردوستانه با طالبان را ترمیم کند و به بازگشایی قنسولگری و نهادهای دیپلوماتیک خویش در کابل مبادرت ورزد.
حمله اخیر بر درمسال مرکزی اهل هنود و سیک در کابل، آخرین میخ بر پیکر این گروه اجتماعی است. در سال های اخیر، اکثریت شهروندان هندو و سیک افغانستان را ترک کرده و جایدادها و دارایی‌های‌شان را به فروش رسانده‌اند. بخشی از جایدادها، خانه‌ها و حتا اماکن مذهبی این اقلیت مذهبی از سوی «مسلمانان جان به کف» مصادره شده است.
با تأسف باید گفت: جامعه‌یی‌که در آن تنوع مذهبی، قومی و سیاسی حرمت گذاشته نمی‌شود، جای زندگی نیست!
همه گروه‌های سیاسی و اجتماعی افغانستان، از هندوها و سیک‌های افغانستان بده‌کار هستند. ما باید بابت ظلم، ستم، تبعیض و کشتاری‌که بر مردمان شریف و مظلوم سیک روا داشته‌ایم، صدبار معذرت بخواهیم.