چهارشنبه, ۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1_JS282216744

قصد جان عمران‌خان، التهاب سیاسی در پاکستان را به‌اوج می‌رساند

03 November 2022

محمد ارشاد

عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، امروز در جریان راه‌پیمایی گسترده حزب تحریک انصاف در پنجاب، آماج حملۀ مسلحانه قرار گرفت و زخم برداشت.  عمران‌خان، به شفاخانه‌یی در شهر لاهور منتقل شد. مهاجم مسلح، سه گلوله به سوی عمران خان شلیک کرده است. پزشکان مسوول گفته‌اند که وضعیت خان خوب است. عمران‌خان به نزدیکانش گفته که «خداوند به وی جان دوباره بخشیده است.» سی‌ان‌ان به نقل از خان نوشت که «آنها می‌خواهند مرا بکشند، اما من به مبارزه ادامه خواهم داد.» در این حمله، هشت تن به شمول سه تن از رهبران حزب تحریک انصاف، اپوزیسیون سیاسی پاکستان زخم برداشته‌اند.

به گزارش کشورنیوز، رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و دیگر مقامات پاکستانی، حمله بر جان عمران‌خان را محکوم کرده‌اند.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان با نگرانی از رویداد اخیر گفت که وقتی رهبران از کلمات، کشتن، سوزاندن و خشونت استفاده می‌کنند، پیراوان آن‌ها مجوز خشونت دریافت می‌کنند.

او حملۀ اخیر را نشان‌دهندۀ وخامت اوضاع سیاسی پاکستان خواند و گفت که توسل به خشونت کشور را از بین می‌برد.

عمران‌خان از یک هفته بدین‌سو گردهمایی اعتراضی خویش را در پاکستان آغاز کرده است. در جریان راه‌پیمایی گستردۀ مردمی، برای حفاظت از عمران خان، از کانتینر ضد گلوله و به شدت محافظت شده استفاده شده است.

عمران‌خان گفته است که تاهنگام به کرسی نشاندن خواست‌هایش از اعتراضات خیابانی دست بر نخواهد داشت. او گفته بود که پس از رسیدن به اسلام‌آباد خیمۀ تحصن بر پا می‌دارد.

به نظر می‌رسد حمله به‌جان عمران‌خان، اوضاع سیاسی پاکستان را با تشنج بیشتری روبرو خواهد ساخت.

 

اسلام آباد,پاکستان,عمران خان,لانگ مارچ,لاهور,نخست وزیر پاکستان