سه شنبه, ۲۸ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

116904869_3332871966805655_5772422099912034340_o

لویه جرگه در کابل برگزار شد/ غنی: سنگ به جای ما بود، می‌ترکید!

07 August 2020

انصاری

لویه جرگۀ مشورتی صلح، امروز(جمعه، 17 اسد) کارش را با حضور 3200 نماینده به‌شمول 720 زن  از کابل و ولایات آغاز کرد.

حکومت لویه جرگۀ مشورتی صلح را به منظور مشوره و فیصله دربارۀ رهایی 400 زندانی طالبان فراخوانده است.  

به گزارش خبرگزاری کشور، لویه جرگه امروز با تشریفات خاص آغاز شد. در آغاز، قطعۀ تشریفات به جای پخش سرود ملی، سرود میهنی سلیمان لایق را در تالار لویه جرگه نواخت که باعث تعجب رییس‌جمهور و اعضای جرگه شد.

سپس، عبدرب الرسول رهبر جهادی و رییس پیشین جرگۀ مشورتی صلح گفت که رییس‌جمهور غنی علاقمند مهار و ساختن ‌بندها ست؛ اما اگر توانست جلو خون‌ریزی و برادرکشی را بگیرید، موفق خواهد بود.

او افزود: «ریختاندن خون بسیار آسان است. یک طفل و دیوانه هم می‌تواند خون بریزد. مرد آن است که خون را متوقف کند. همت و شهامت در توقف خون‌ریزی است.»

او از اعضای جرگۀ مشورتی صلح خواست که مشوره‌یی بدهید که موانع در روند صلح را بردارد و پروسه را تسریع بخشد.

استاد سیاف گفت که بالای تیم مذاکره‌کننده اعتماد داریم. آن‌ها نظریات اعضای جرگه و مردم را در مذاکرات صلح در نظر خواهند گرفت.

عبدالله عبدالله رییس جرگه شد

عبدرب الرسول سیاف گفت که بیمار است و به سختی در تالار حضور یافته است. او گفت که طبق توافق ریاست جرگۀ مشورتی صلح را عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی برعهده خواهد داشت.

سپس، رییس‌جمهور غنی به سخنرانی پرداخت و گفت که اگر شرایط کشور خاص نبود، در این بحران کرونا لویه جرگه را تدویر نمی‌کرد.

آقای غنی در صحبت‌هایش گفت که رهبران منطقه در صحبت عیدی، از روند صلح به مالکیت افغان‌ها حمایت کرده و روی نظام جمهوریت در افغانستان اجماع نظر داشتند.

او از پروژه‌های منطقه‌یی و گشایش راه لاجورد چین و روسیه نام برد و گفت که تطبیق پروژه‌های بزرگ به صلح پایدار ضرورت دارد.

آقای غنی از گسترش روابط با آسیای مرکزی، جهان اسلام، کشورهای اروپایی و همسایه‌ها یاد کرد و گفت که توقع دارند همسایه‌ها اعتبار ملی افغانستان را مورد احترام قرار دهند.

رییس‌جمهور غنی از اعلامیۀ واشنگتن در حمایت از لویه جرگۀ مشورتی صلح استقبال کرد و گفت که روابط ما با امریکا بنیادی و تهدابی است. او گفت که امریکا به سفارش او دربارۀ جرگه و تعهد به حمایت از حفظ دست‌آوردهای دو دهۀ اخیر اعلامیه داده است.

اشرف‌غنی از فقر و بحران در افغانستان یاد کرد و گفت که ما مردم افغانستان فولاد هستیم. اگر سنگ به جای ما بود، می‌ترکید.

رییس‌جمهوری گفت که حکومت دربارۀ رهایی زندانیان در شرایط سخت و در دو راهی قرار گرفته است. راه سومی وجود ندارد و جرگه را فراخوانده تا دربارۀ 400 زندانی مشوره بدهد.

غنی گفت که ما با وجود این‌که طرف توافق امریکا و طالبان در دوحه نبودیم، اما بیشتر از 5000 زندانی را رها کردیم. اما براساس قانون اساسی، رهایی 400 زندانی در صلاحیت رییس‌جمهور نیست. صلاحیت مرا قانون جزا محدود ساخته است. کسانی‌که حکم اعدام دارند، رییس‌جمهور تنها می‌تواند حکم اعدام آنان را به حبس ابد تغییر دهد. او گفت که 400 زندانی دوسیه‌های سنگین دارند.

آقای غنی از فشارها یاد کرد و گفت که تا این‌جای کار از هفتاد خوان رستم گذشته‌ایم. اما حالا به لحظۀ باریک و حساس نزدیک شده‌ایم.

وی افزود که طالبان تعهد کردند که اگر 400 زندانی آزاد شوند، سه روز بعد مذاکرات رسمی آغاز می‌شود و مهمترین مسأله در شروع مذاکرات آتش‌بس پایدار خواهد بود. در عین حال تهدید کردند که اگر زندانیان رها نشوند، نه تنها به جنگ و خشونت ادامه داده، بل جنگ را تشدید می‌کنند.

اشرف‌غنی گفت که شکست بن‌بست و انتخاب در دو راهی، بدون مشوره با ملت مصلحت نیست و از حیطۀ صلاحیت رییس جمهور بیرونی است. انتظار جامعه بین‌المللی این است که تصمیم امروز و فردا گرفته شود.

او گفت که در این مدت توطیه‌های زیادی را ناکام ساخته‌ایم. توطیه‌گران در پی تجزیه و شکاف بودند. حالا جمع شده‌ایم که خواب‌های شوم دیگران دربارۀ ملت افغانستان را ناکام سازیم.

او به تکرار از «جمهوریت» نام برد و گفت که جمهوریت ظرف و ظرفیت خیلی بزرگ است. این ظرف می‌تواند بیشتر از امروز کثرت‌گرا باشد. هیچ نظامی ظرفیت جمهوریت را ندارد. به گفتۀ او، روایت امروز ما نجات از تک‌خواهی، تحمیل، امتیازطلبی و زیاده‌خواهی است.

در ادامه، دوکتور عبدالله عبدالله رییس لویه جرگۀ مشورتی صحبت کرد و گفت که مطمین هستم در لویه جرگه به نتیجه‌یی خواهیم رسید که به نفع صلح و مردم باشد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی گفت که متعاقب فیصله جرگۀ امروز، روی آخرین کارهای شورای مصالحه ملی اقدام صورت می‌گیرد.

رییس لویه جرگۀ مشورتی صلح گفت که افغانستان در مرحلۀ حساس تاریخی قرار دارد. تصمیم و فیصله اعضای جرگه بحث مرگ و زندگی برای مردم است.

دوکتور عبدالله عبدالله گفت که برخی‌ها شاید فکر کنند که از طریق جنگ پیروز می‌شویم. این فکر اشتباه است. تاریخ 40 ساله نشان داد که هیچ گروهی از طریق جنگ به پیروزی نمی‌رسد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی با ابراز این‌که وحدت ما ضامن پیروزی در پروسۀ صلح است، گفت که رهایی بیشتر از 5000 زندانی یک تصمیم آسان نبود؛ اما تصمیم و ارادۀ جمهوری اسلامی را برای صلح و ثبات نشان داد.

رییس جرگۀ مشورتی صلح گفت که امروز اعضای جرگه روی دو گزینۀ تداوم جنگ و برقراری صلح و ثبات تصمیم خواهند گرفت.

وی افزود که اگر خداوندج بخواهد موانع برداشته شود و مذاکرات صلح آغاز گردد، آتش‌بس آجندای اصلی مورد بحث خواهد بود.

رییس شورای عالی مصالحه ملی ابراز امیدواری کرد که به افغانستان واحد، مردم‌سالار، عاری از تروریزم، کثرت‌گرا و صلح‌آمیز نایل می‌شویم.

دوکتور عبدالله عبدالله گفت که جامعه جهانی متعهد شده است که پس از صلح در بازسازی و وصل کشور به منطقه و جهان و بازسازی در کنار مردم افغانستان باشد.

لویه جرگه برای سه روز در کابل ادامه خواهد یافت.

افغانستان,زندانیان طالبان,شورای مصالحه,صلح,لویه جرگه,مذاکرات بین الافغانی