جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Mahathir-Mohamad-Malaysia

ماهاتیر محمد: انتخاب مجدد ترامپ فاجعه‌ خواهد بود

14 June 2020

نخست وزیر سابق مالیزیا در مصاحبه‌ای از جو بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا حمایت کرده و گفت: انتخاب مجدد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده نتیجه‌ای جز یک فاجعه در پی نخواهد داشت.

به گزارش کشور به نقل از ایسنا، ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالیزیا در گفتگویی با بخش “این هفته در آسیا” روزنامه هنگ‌کنگی ساوت چایتا مورنینگ پست ضمن تمرکز بر ناآرامی‌های سیاسی در کشورش، ادعای دولت آمریکا را که چین باید مسئولیت شیوع ویروس کرونا را بپذیرد،‌ رد کرد و ادامه داد: دشمنی و عداوت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تنها باعث تنش بین دو ابر قدرت می‌شود. من هرگز فکر نمی‌کردم او پیروز شود اما این اتفاق افتاد. حالا هم مردم می‌گویند که بسیاری از ترامپ حمایت می‌کنند. این یک فاجعه است.

ماهاتیر محمد گفت: جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا یک شخصیت بسیار قابل قبول‌تر است که با ناآرامی اخیر مرتبط با تبعیض نژادی در این کشور همدردی کرده است. من نمی‌دانم که آیا ترامپ مجدد انتخاب می‌شود اما امیدوارم که بایدن متفاوت از ترامپ عمل کند. من به برخی از آمریکایی‌ها گفته‌ام با اینکه حق رای ندارم، اما به بایدن رای می‌دادم.

نخست وزیر سابق مالیزیا ادامه داد: می‌دانید، ترامپ همه کارمندانی را که موافقش نبودند، برکنار کرد. این شبیه به عملکرد جهان سومی‌ها است. در مالیزیا، ما شاید اینکار را انجام دهیم. در اینجا هم اگر کارمندی از ما حمایت نکند، اخراج می‌شود. اما آنجا آمریکاست؛ یک کشور بسیار بسیار لیبرال و شکیبا!

وی همچنین با اشاره به این که در حال رصد ناآرامی‌ها در آمریکا پس از کشته شدن جورج فلوید، سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست است، به انتقاد از صحبت‌های ترامپ پرداخت که تهدید کرده بود علیه معترضان از ارتش استفاده می‌کند.

ماهاتیر محمد ادامه داد، وقتی که ترامپ هفته گذشته گفت مارتین گوجینوی ۷۵ ساله که در جریان اعتراضات زخمی شد، به جنبش اعتراضی چپ افراطی ارتباط داشته، بسیار ترسید و نگران شد.

وی در واکنش به حرف‌های ترامپ گفت:‌ چطور می‌توانید چنین حرفی بزنید؟ برای گفتن چنین حرف‌هایی باید شواهد مستدل داشته باشید. آیا این مرد واقعا عضوی از چنین جنبشی بود یا اینکه پلیس از زور استفاده کرده؟ خوب تمامی رسانه‌ها حقیقت ماجرا را اعلام کردند.

نخست وزیر سابق مالیزیا درباره ادعای دولت ترامپ درباره اینکه چین باید مسئولیت شیوع ویروس کرونا را به گردن بگیرد، از واکنش اولیه پکن حمایت کرد، اگرچه با این مساله هم موافق بود که دولت پکن می‌توانست بهتر اوضاع را رسیدگی کند.

وی ادامه داد:‌ اگر چنین اتفاقی اینجا در مالیزیا می‌افتاد و ما آن را متوجه می‌شدیم، هرگز نمی‌رفتیم بگوییم ما با یک بیماری عجیب روبه‌رو هستیم. دولت چین با کروناویروس تهدید شد. آنها ابتدا باید این موضوع را درمی‌یافتند و چون در مرحله تحقیق بودند، متوجه نشدند که این بیماری می‌تواند به همه‌گیری منجر شود.

ماهاتیر محمد که خودش پزشک است، به تعداد کم مبتلایان به ویروس کرونا در مالیزیا نسبت به آمریکا و سایر کشورهای اروپایی اشاره کرد که “علت آن نظم در میان مردم است” و ادامه داد: نظم امری حیاتی و مهم برای غلبه بر این بحران بهداشت عمومی است. اقدامات قرنطینه در مالیزیا که از سوی ارتش و پلیس در حال اجراست، در آمریکا قابل تحمل نیست. چنین چیزی در آمریکا امکان پذیر نیست. در آمریکا مساله آزادی مطرح است. چون این رویه در آمریکا وجود دارد که تو (پلیس) نمی‌توانی به من دستور دهی از خانه خارج نشوم، چون این آزادی من است. تو نمی‌توانی من را از اعتراض و راهپیمایی برحذر کنی، این آزادی من است.

نخست وزیر سابق مالیزیا گفت: همانطور که می‌بینید، در کشورهای فقیر کرونا در حال از بین رفتن است اما در کشورهای غنی مردم بیشتر آسیب می‌بینند. ما فقیر هستیم اما امکاناتی داریم و مردمی که بسیار قانونمند هستند.

ماهاتیر محمد به تاثیرات بلندمدت این پاندمی اشاره کرد و اظهار داشت: این واقعیت‌های جهانی شدن را بیشتر مورد تأکید قرار می‌دهد؛ وقتی جهانی شدن، جهانی بدون مرز را ارائه می‌کند، فکرشان این است که فقط چطور می‌توانند کالاهایشان را به سراسر جهان بفروشند. اما حالا فهمیده‌اند که جهان در واقع واحد است. در مورد بیماری هم همین صدق می‌کند. شما نمی‌توانید از دست بیماری فرار کنید و می‌گویید، خوب آمریکا دور از هر کشور دیگری در شرق و غرب اقیانوس آرام است؛ حالا چه شما خوشتان بیاید یا نه، راهی برای ایزوله کردن خودتان وجود ندارد شما بخشی از یک دهکده هستید. ایده دهکده جهانی نباید تنها برای استفاده اقتصادی شما باشد بلکه باید شامل نیاز شما به پاسبانی از بهداشت تمام جهان باشد.

امریکا,ترامپ,مالیزیا,مهاتمیر محمد