پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

122144826_1553724611498323_4353883522335680795_n

محمد محقق: باجان‌ومال از جمهوریت دفاع می‌کنم

23 October 2020

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در نشستی در کابل گفت که آماده هستم با جان و مال و تمام توان از نظام جمهوریت و ارزش‌های کنونی دفاع و حفاظت کنم.

به گزارش خبرگزاری کشور، آقای محقق امروز(جمعه، ۲ عقرب) در مراسم یادبود از قربان‌علی عرفانی از رهبران مجاهدین سابق، از رییس جمهور غنی خواست که برای حفظ و بقای جمهوریت و مردم سالاری مقتدرانه ایستادگی کند و بداند که همه مردم در این مسیر از او حمایت می‌کنند.

وی از عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی نیز خواست که در پروسه صلح در حمایت از نظام جمهوریت و قانون اساسی استوار بایستد و نباید بلغزد.

محقق به مردم امیدواری داد که با خروج امریکا، اردوی مقتدر، نیروهای امنیتی و رهبران سیاسی برای حفاظت از نظم جمهوریت مقتدرانه از مردم و خاک خود در برابر خشونت طلبان و دشمنان مردم محافظت خواهند کرد.

در این مراسم، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری گفت مردم افغانستان انتظار دارند که گروه طالبان از زمان کشی و انسان کشی دست بردارند و با پذیرش آغاز مذاکره آتش بس را بپذیرند؛ زیرا هم مذاکره و هم تشدید جنگ یک تناقض آشکار در رویکرد طالبان و بیانگر آن است که این گروه می‎خواهد در پوشش تداوم مذاکره به فکر فتوحات نظامی باشند؛ اما این اندیشه یک خیال باطل است.

وی تأکید کرد که افغانستان کنونی نه افغانستان زمان نجیب است و نه افغانستان زمان حکومت مجاهدین و اگر طالبان به فکر حاکمیت انحصاری باشند، این بار مقاومت در برابر آنان به مراتب شدیدتر و گسترده تر از دوره مقاومت قبلی خواهد بود.

دانش در بخشی از صحبت های خود بر حمایت از نظام دموکراتیک وکثرت گرا و نظام جمهوریت تاکید کرد. وی گفت که مشارکت در نظام حق و مسئولیت همه است و نیز تأکید کرد که “مرکزگریزی در گذشته برمردم ما تحمیل شده بود و امروز انزواگرایی و دوری از نظام هیچگاه منافع مردم ما را تامین نمی تواند.” وی بیان داشت که تضعیف نظام در شرایط فعلی خیانت به آینده این سرزمین و آرمان مردم ما است.

دانش از مردم شیعه و هزاره نیز خواست که با شجاعت تمام از نظام جمهوریت حمایت کنند و  نیز تصریح کرد که زندگی مدرن و برابری انسانی فقط در سایه نظام جمهوری و مردم سالاری ممکن است. وی گفت در شرایط حساس حاضر هرکس که به طرح غیر از جمهوریت دل بسته کند، بداند که آن ره به ترکستان است.

جمهوریت,جنگ,سرور دانش,صلح,طالبان,قربان علی عرفانی,محمد محقق