چهارشنبه, ۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

119151390_10216822060079052_4556237276111301169_o

مذاکرات «تاریخی» دوحه آغاز شد

12 September 2020

مذاکرات بین‌الافغانی امروز(شنبه، 22 سنبله) با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان و با سخنرانی وزرای خارجۀ قطر و امریکا در دوحه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری کشور، در این نشست، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه، ملا برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، مایک پمپئو وزیرخارجۀ امریکا و وزیر خارجۀ قطر با سخنرانی‌های‌شان مذاکرات بین‌الافغانی را افتتاح کردند.

وزرای خارجۀ اکثر کشورهای دخیل در قضایای افغانستان به شمول هند، پاکستان، ناروی، آلمان، چین، جاپان و … از طریق ویدیو کنفرانس سخنرانی کردند. تمام سخنرانان بر استفادۀ بهینه از این فرصت تاریخی تأکید ورزیدند. آنان گفتند که جنگ کنونی راه حل نظامی ندارد و از دو طرف خواستند با شکیبایی و انعطاف‌پذیری مذاکرات را به پیروزی رسانید.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی گفت که حرکت به طرف آیندۀ بهتر نیازمند گذشت، اولویت دادن به صلح به جای جنگ و توافق برای بحث روی قضایایی اختلافی می‌باشد. ملت‌های دیگر نیز چنین تجربه‌ای را در تاریخ خود دارند. مطمئن هستم که به کمک خداوند و درس از گذشته ما نیز می‌توانیم در مسیر صلح و آشتی گام‌های موثری برداریم.

او گفت که لازم نیست ما بالای هریک از قضایای که در پیش‌روی ما قراردارند صد در صد توافق نماییم. ما می‌توانیم گزینه‌های مختلف و راه‌‌حل‌های وسطی را مطرح نماییم که زمینه توافق روی نقاط اساسی و مرکزی را فراهم سازد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی اضافه کرد:  ما باید متوجه شکست و انتخاب‌های بد با پیامدهای فلاکت‌بار آن باشیم و از رفتن به این مسیر با تمام توان و قیمت جلوگیری نماییم. نه تنها مردم افغانستان بل‌که دوستان خیرخواه ما در سراسر جهان از ما توقع دارند تا خشونت‌ را کنار بگذاریم، هرچه زودتر روی یک آتش‌بس دایمی توافق نماییم و بالای یک اجندای جامع توافق کنیم تا مذاکرات مشترک به صلح مورد قبول برای همه منتهی گردد.

این مقام ارشد گفت که ما مسوولیت داریم تا نهادهای مهم ملی خود را به شمول نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان که در طی ۱۹ سال اخیر قوام یافته‌اند حفظ و تقویت نماییم.

به گفتۀ او، مطمين هستم که ما می‌توانیم با یک‌دیگر حرف بزنیم، به یک‌دیگر خود گوش فرادهیم، در باره‌ی دیدگاه‌ها و موضع‌های خود استدلال کنیم و همچنان به اختلاف نظر و دیدگاه‌های متفاوت یک‌دیگر احترام بگذاریم.

عبدالله عبدالله تصریح کرد که ما خواهان اعلان آتش بس بشردوستانه می‌باشیم. اعلان آتش بس بشردوستانه سبب می‌شود تا کمک‌های بشری و برنامه‌های توسعه‌ای به تمام بخش‌های افغانستان برسد و مردم ما از آن مستفید گردند.

او گفت که حفظ زیربناهای ساخته شده در کشور از وظایف همۀ ما است. پروژه‌های بزرگ زیربنایی به گروه خاصی تعلق ندارند بلکه به نفع تمام مردم افغانستان می‌باشند. ما مطمين هستیم روزی که جنگ خاتمه پیداکند مردم می‌توانند در تغییر وضع اقتصادی کشور سهم فعال بگیرند.

او گفت که در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در زندگی مردم ایجاد گردیده است. برگشت به گذشته برای مردم افغانستان دیگر قابل قبول نیست. مسایلی مانند قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان، مردم‌سالاری، انتخابات، آزادی بیان، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها، حاکمیت قانون، حقوق مدنی و حقوق بشر از دستاوردهای بزرگ مردم افغانستان اند.

او گفت: با در نظرداشت این‌که قیمت جنگ تنها به افغانستان محدود نمی‌ماند بل‌که تهدیدی است برای منطقه و فراتر از منطقه. به این اساس از تمام کشورهای دور و نزدیک می‌خواهم تا کشور ما را در رسیدن به صلح همکاری نمایند. ما باور کامل داریم که ادامه این جنگ ویرانگر برنده ندارد؛ اما آنچه واضح و قابل پیش‌بینی است، این  است که راه حل سیاسی و مسالمت‌آمیز بر اساس اراده مردم شریف افغانستان، قطعا بازنده ندارد.

ملا برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در دوحه در سخنان کوتاهی گفت که اطمینان می‌دهد که با نیت صادقانه در تلاش دست یابی به یک راه هستند.

وزیر خارجۀ امریکا گفت که کشورش خواهان افغانستان دموکراتیک، آزاد و صلح آمیز است. او گفت که افغانستان نباید باردیگر به پناه‌گاه امن تروریستان تبدیل شود.

بسیاری از تحلیلگران این مذاکرات را تاریخی خوانده‌اند.

 

افغانستان,دوحه,صلح,طالبان,نشست بین الافغانی