پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

109844019_1401847893346156_2709123723701044931_n (1)

مصطفی مستور: امیدواریم مذاکرات هفتۀ آینده آغاز شود

13 August 2020

یک مقام بلندپایۀ افغانستان ابراز امیدواری کرد که مذاکرات رسمی میان هیأت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان به منظور دریافت راه حل سیاسی برای پایان بحران طولانی در کشور هفتۀ پیش رو آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری کشور به نقل از صدای امریکا، مصطفی مستور، وزیر اقتصاد افغانستان در نشست آنلاین در انستیتوت صلح لاهور گفت که روند صلح فصل تازه‌یی از امید را در تاریخ منازعۀ افغانستان ایجاد کرده و هر دو طرف باید از فرصت پیش آمده استفاده کنند.

او گفت: «امیدواریم مذاکرات هفته آینده آغاز شود. طرف جمهوری اسلامی افغانستان کاملاً آماده یک شروع خوب و مثبت است و انتظار دارد طرف طالبان نیز اهداف مشابهی داشته باشند.”

به دنبال رهایی ۵۰۰۰ هزار زندانی طالبان، زمینه به برپایی نخستین دور مذاکرات رسمی میان دولت افغانستان و طالبان فراهم شده است.

دکتر مستور گفت که دو طرف پس از سال‌ها خصومت و درگیری، باید ارادۀ سازش و دست‌یابی به یک توافق را نشان دهند.

وی گفت: “با توجه به تجربه جهانی، بحث‌ها از مسایل ساده آغاز خواهد شد و به تدریج به مسایل پیچیده پیش خواهد رفت. در جریان مذاکرات انعطاف‌پذیری ضروری است.»

“او گفت كه پس از ٤٢ سال جنگ، سطح توقعات از نتيجه مذاكرات بين الافغاني بايد واقعبينانه و حداقل باشند.‬
‫به دلیل پیچیده گی جنگ، سناريوي بُرد-بُرد دشوار مي نمايد اما انعطاف و همديگر پذيري دولت و طالبان، جابجايي حداکثر دیدگاههای طرفین را برای ايجاد يك نظام قابل قبول و كارا امکان پذیر ميسازد”

این مقام ارشد در سخنرانی روز چهارشنبۀ خود بر دست‌گیری کشورهای منطقه و جهان تأکید کرد و گفت: “همۀ ما می‌دانیم که بدون حمایت بازیکنان منطقه‌یی و بین‌المللی به‌ویژه پاکستان و ایالات متحده امکان دست‌یابی به صلح در افغانستان امکان‌پذیر نیست.”

آقای مستورگفت که پاکستان به عنوان یک کشور نزدیک به طالبان، نقش اثرگذار در روند صلح افغانستان دارد.

شورای مصالحه ملی گفته است که هیأت جمهوری اسلامی افغانستان آمادۀ مذاکره با طالبان است و تا دو روز دیگر هیأت راهی قطر خواهد شد.

 

امریکا,پاکستان,صلح,طالبان,مصطفی مستور,هیأت مذاکره کننده