سه شنبه, ۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

WhatsApp Image 2023-05-03 at 10.23.17

طالبان یک مهندس ساختمانی و فعال مدنی را به مرگ تهدید کردند

18 January 2022

گروه طالبان از طریق‌های مختلف از جمله تماس و ارسال پیام، عبدالله سخی مهندس ساختمانی و فعال اجتماعی مدنی را به اتهام همکاری با موسسات خارجی و فعالیت‌ علیه این‌ گروه، برای بار چندم تهدید به مرگ کردند.

یک عضو خانواده عبدالله سخی به خبرگزاری کشور تایید می‌کند که آقای سخی بعد از دریافت پیام‌های هشدار و تهدید، مجبور شده مبایلش را خاموش و همراه با همسر و فرزندانش در جاهای مختلف متواری به زندگی ادامه دهد. عضو خانواده عبدالله سخی می‌گوید که تهدید عبدالله سخی و همسرش توسط طالبان امر تازه نیست اما این‌بار خطرات بیشتری نسبت به گذشته جان او، همسر و اعضای خانواده‌اش را تهدید می‌کند زیرا طالبان در هشدارهای قبلی به وی گوش‌زد نموده‌ بودند که در صورت تداوم کار با نهادهای خارجی و تداوم فعالیت سیاسی و مدنی توسط وی و اعضای خانواده اش علیه طالبان، آنها را واجب‌القتل دانسته و خواهند کشت.

 عضو خانواده عبدالله سخی می‌افزاید که طالبان یک بار درماه اکتوبر سال 2012 عبدالله سخی را با جمعی از همکارانش زمانی‌که در ولایت فاریاب کار می‌کرد، از ولسوالی خواجه‌سبزی پوش آن ولایت اختطاف و مدت‌ها بجای نامعلومی منتقل و مجازات کردند اما با پا درمیانی موسفیدان محل، او و همکارانش از بند طالبان آزاد ولی تهدید شدند که در صورت تداوم همکاری آنها با نهادهای خارجی و اقدامات مشکوک علیه طالبان، طالبان رعایت حال شان را نخواهند کرد.

به گفته عضو خانواده عبدالله سخی، علت افزایش تهدیدات طالبان علیه وی و اعضای خانواده‌اش، تداوم کار او با موسسات خارجی از جمله موسسه افغان‌اید که از موسسات تحت حمایت بریتانیا است و نیز به علت اظهارات و فعالیت‌های آقای سخی علیه طالبان می‌باشد.

قاری یوسف احمدی از سخنگویان طالبان به خبرگزاری کشور گفت که طالبان بدون وجود دلائل و شواهد کافی تهدید نمی‌کنند و مجازات کسانی‌که به بهانه کار با موسسات خارجی، جاسوسی و با مجاهدین دشمنی مکرر و فعالیت‌ها و تبلیغات می‌کنند یک وجیبه دینی و مسئولیت شرعی است.

عبدالله سخی در کنار سال ها کار به حیث مهندسی ساختمانی در موسسات خارجی و نهادهای ملی، بیش از  یک دهه می‌شود به فعالیت‌های  مدنی، اجتماعی و سیاسی نیز می‌پردازد. او در سال 2009  که  انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان همزمان برگزار گردید،  نامزد شورای ولایتی پروان بود و قادر شد رای قابل ملاحظه مردم را کسب کند.  بنابر اطلاع خبرگزاری کشور، طالبان از همان زمان فعالیت‌های وی را تحت نظارت داشته اند.

لازم به ذکر است که طالبان در حالی عبدالله سخی را بار دیگر به مرگ تهدید می‌کنند که در ماه فبروری ۲۰۲۰ موتر حامل برادران وی روح‌الله سخی، استاد دانشگاه طبی کابل، عتیق‌الله سخی انجنیر معدن، انصارالله سخی فارغ‌التحصیل دانشگاه پولی تخنیک کابل، لطف‌الله سخی روانشناس و فهیم‌الله سخی را در حالی‌که از کابل به سمت زادگاه شان ولسوالی سیاه‌گرد ولایت پروان می‌رفتند به اتهام همکاری با مخالفین و فعالیت علیه این گروه در شبکه‌های اجتماعی، نخست هدف تیراندازی قرار داده و سپس همه آنها را در منطقه  اشترشهر ولسوالی شینواری ولایت پروان از موتر پیاده و به شدت لت و کوب نمودند.