سه شنبه, ۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

NATO Secretary General Jens Stoltenberg speaks during a media conference at NATO headquarters in Brussels, Monday, April 1, 2019. NATO foreign ministers mark in Washington on Thursday the 70th anniversary of the world's biggest security alliance amid heightened tensions with Russia and years of military stalemate in Afghanistan. (AP Photo/Virginia Mayo)

ناتو: اروپا در افغانستان می‌ماند چون خطر خروج شتاب‌زده را می‌داند

01 December 2020

دبیرکل ناتو می‌گوید که همواره درباره خروج شتابزده از افغانستان هشدار داده ام، چون پیشرفتی را که طی بیش از حدود دو دهه به دست آورده ایم به خطر می‌اندازد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفتگو سی ان ان گفت: اعضای ناتو همگی با هم وارد افغانستان شدند و وقتش که برسد، باید با هم از آنجا خارج شوند.

وی در پاسخ این سوال که آثار جانبی احتمالی کاهش نیمی از نیرو‌های امریکایی در افغانستان چه خواهد بود؟ گفت، من همواره درباره خروج شتابزده از افغانستان هشدار داده ام. چون پیشرفتی را که طی بیش از حدود دو دهه در مبارزه با تروریسم بین المللی به دست آورده ایم به خطر می‌اندازد. باید به خاطر داشته باشیم دلیل این که متحدان ناتو وارد افغانستان شدند، پاسخ به حملات 11 سپتمبر 2001 به امریکا بود. متحدان ناتو حدود 19 سال در آنجا بوده اند، بیش از هزار نظامی غیرامریکایی در افغانستان کشته شده اند و متحدان و شرکای اروپایی حاضرند در آنجا بمانند، چون خطر و آثار منفی خروج زودهنگام را می‌دانند. در عین حال، متحدان ناتو مایل نیستند بیشتر از حد لازم در افغانستان بمانند. به همین دلیل است که ما به شدت از گفتگو‌های صلح که هم اکنون در دوحه در حال برگزاری است، استقبال می‌کنیم. این گفتگو‌ها شکننده و دشوار است، اما در عین حال تنها راه حل سیاسی برای بحران افغانستان است؛ بنابراین همه ما باید تصمیم بسیار دشواری در آغاز سال آینده بگیریم و آن تصمیم این است که آیا بمانیم و این درگیری نظامی سخت را ادامه دهیم یا آنجا را ترک کنیم، که دستاوردهایمان را به خطر خواهد انداخت. پیام من به همه متحدان این است که باید این تصمیم‌ها را با همدیگر و به شیوه‌ای هماهنگ اتخاذ کنیم.

ینس استولتنبرگ در این باره که آیا کاهش شمار نظامیان امریکایی به نصف بدون هماهنگی با اعضای ناتو افغانستان را دوباره به مأمنی برای تروریست‌ها تبدیل خواهد کرد گفت: امریکا به صراحت اعلام کرده است به حمایت لجستیکی از مأموریت ناتو (در افغانستان) ادامه خواهد داد، که این امر واقعاً مهم است. متحدان اروپایی اعلام کرده اند حاضرند در افغانستان بمانند، زیرا می‌دانند خروج زودهنگام، ممکن است این کشور را دوباره به پناهگاهی امن برای تروریست‌های بین المللی تبدیل کند. ما باید از این امر جلوگیری کنیم و همچنین باید از اقدام داعش که به دنبال نفوذ در افغانستان است، جلوگیری کنیم تا خلافت از دست رفته خود را در عراق و سوریه، در افغانستان دایر نکند. ما در ناتو همواره می‌گوییم که ما با هم به آنجا رفتیم و باید با همدیگر در آنجا فعالیت کنیم و وقتش که برسد، همگی قادر خواهیم بود با هم از آنجا خارج شویم.

افغانستان,خروج امریکا,دبیرکل ناتو,هشدار از خروج