چهارشنبه, ۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Fv7guYEaYAMxi8T

نخست‌وزیر و رییس استخبارات قطر در کندهار با سران طالبان دیدار کرد

12 May 2023

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر، امروز (جمعه) به ولایت کندهار آمد و با رهبران طالبان دربارۀ روابط دو جانبه گفت‌وگو کرد.

به گزارش کشورنیوز، سخنگوی طالبان می‌گوید که نخست وزیر قطر با ملا محمد حسن رییس الوزرای امارت اسلامی و برخی دیگر از مقام‌های رژیم طالبان در کندهار دیدار کرد.

ذبیح‌الله مجاهد با نشر اعلامیه‌یی گفت که در این دیدار، عبدالله الخلیفی رییس استخبارات قطر نخست وزیر این کشور را همراهی می‌کرد.

آقای مجاهد در صفحه تویتراش افزوده است: «در این ملاقات صدراعظم آن کشور بر قوی ساختن روابط و بلند بردن سطح اعتماد بیشتر بین دو کشور، همچنان همکاری‌های عملی در راستای تعلیمی، صحی و اقتصادی افغانستان تاکید داشت.»

سخنگوی طالبان گفت که در این سفر، قطر تشویق شد که در عرصه ایجاد اعتماد بیشتر بین کشورها و طالبان نقش بیشتری را ایفا کند.

این سفر درحالی صورت می‌گیرد که دوحه پایتخت قطر به تاریخ اول و دوم می میزبان نشست سازمان ملل متحد و ۲۵ کشور و سازمان جهانی دربارۀ افغانستان بود.

نماینده روسیه در افغانستان می‌گوید که نشست دوحه به دلیل اختلاف نظر کشورهای منطقه و غرب به نتیجه‌یی نیانجامید.

نماینده اتحادیه اروپا گفت که در نشست روی به رسمیت شناسی طالبان بحث شد و کشورها به این نتیجه رسیدند که طالبان هنوز شرایط به رسمیت شناسی را ندارند.

پیش از این فعالان حقوق زنان و جریان‌های مخالف طالبان از به رسمیت شناسی طالبان در نشست قطر هشدار داده بودند.

قطر از کشورهایی است که در پیروزی طالبان نقش پر رنگ داشته است. این کشور میزبان گفت‌وگوهای ایالات متحده امریکا و طالبان بود که به توافق 29 فبروری دوحه و خروج امریکا از افغانستان و برگشت طالبان به قدرت منجر شد.

قطر همچنان در نقش تسهیل‌کننده مذاکرات طالبان با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی ظاهر شده است.