شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

عبدالله: با صلاحیت آمده‌ام/ برادر: از خودخواهی و اغراض شخصی بگذریم

17 July 2021

مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان امروز (۲۶ سرطان) در دوحه آغاز شد.

در این نشست، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی و ملا برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در دوحه به نمایندگی از دو طرف درگیر صحبت کردند.

به گزارش خبرگزاری کشور، ملا برادر در مراسم افتتاحیه نشست، خواهان یک نظام مرکزی، مقتدر و مستقل اسلامی شد و گفت که برای برپایی چنین نظامی باید از منافع و اغراض شخصی و خودخواهی دوری جوییم.

او گفت که مذاکرات بین‌الافغانی از ده ماه بدین‌سو جریان دارد؛ اما چنانچه توقع می‌رفت این مذاکرات پیشرفت نداشته است؛ اما ما ناامید نیستیم و تلاش می‌کنیم مذاکرات به یک نتیجۀ مثبت برسد.

رییس دفتر سیاسی طالبان، از پاسداری قربانی مردم، وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور سخن زد و گفت که مردم خواهان پیشرفت هستند؛ اما نه به قیمت از درست رفتن ارزش‌های اسلامی، استقلال و آزادی کشور.

در این حال، داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی، گفت که بازندۀ اصلی جنگ مردم افغانستان هستند.

به گفتۀ او، باور به راه حل نظامی و یا تأکید به پیروزی از راه زور و خشونت به جای نمی‌رسد. فقط سبب ادامۀ جنگ به انواع و اشکال متفاوت می‌گردد. او گفت که اگر فرصت برای تأمین صلح هدر برود ما همه در برابر خداوند (ج)، مردم، تاریخ و جهان مسوول می‌باشیم.

رییس شورای عالی مصالحه ملی ابراز داشت که باید تفاوت نظریات ما را در معرض اراده و قضاوت جمعی مردم قرار دهیم. ما باید از تحمیل برداشت و نظریات خود به گونۀ غیرصلح‌آمیز خودداری کنیم.

عبدالله عبدالله افزود که با صلاحیت و نمایندگی کامل از جمهوری اسلامی افغانستان به دوحه آمده است و آماده است که روی تمام جزییات روند صلح بحث و گفت‌وگو کند.

دوحه,صلح,طالبان,عبدالله,مذاکرات بین الافغانی,ملا برادر