پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

161932472_10217907338690339_8360794076614172444_o

نشست مسکو دربارۀ صلح افغانستان برگزار شد

18 March 2021

 نشست مسکو امروز (پنجشنبه، 28 حوت 1399) به ابتکار کشورهای عضو ترویکا با حضور نمایندگان کشورهای پاکستان، امریکا، ترکیه، چین و نمایندگان طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان برگزار شد.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی به نمایندگی از کابل در نشست مسکو سخنرانی کرد. او خواهان تسریع مذاکرات صلح افغانستان شد.

آقای عبدالله گفت: 40 سال جنگ در افغانستان، این کشور و مردمش را در تمام سطوح زیانمند ساخته است. وقت آن است تا جنگ و خشونت پایان یابد و صلح و ثبات در کشور برقرار گردد.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی تأکید کرد که علی‌رغم جنگ و نا امنی، افغانستان در 20 سال پسین شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری بوده است و به دست‌آوردهای چون: حقوق اساسی شهروندان، آزادی بیان، حقوق زنان و اصل تعین سرنوشت سیاسی کشور بر اساس ارادۀ هر شهروند دست یافته است.

عبدالله عبدالله افزود که احزاب و جریان‌های سیاسی، رهبران سیاسی و قومی، گروه‌های مختلف فعال اجتماعی، نهادهای جامعه‌ی مدنی و همۀ شهروندان کشور حسن نیت شان را نسبت به روند صلح نشان داده‌اند و یکصدا با صداقت تمام به صدای صلح پاسخ مثبت دادند. اکنون صلح به خواست جمعی مردم ما مبدل شده است. مردم ما انتظار داشتند که طالبان از جنگ و خون‌ریزی دست بردارند و به صدای صلح شان صادقانه پاسخ دهند.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی بیان داشت که مردم ما فکر می‌کردند با رهایی اسیران طالبان خشونت‌ها کاهش و آتش‌بس برقرار می‌شود، اما برعکس جنگ‌ها شدت گرفت و هر روز مردم ما قربانی می‌شوند. جنگ راه حل نیست. همه باید این اصل را در محاسبۀ شان در نظر گیرد. افغانستان امروز افغانستان سال‌های قبل نیست. هیچ گروهی نمی‌تواند با جنگ و زور خواست خود را بر دیگران تحمیل کند. من بارها گفته‌ام که صلح بازنده و جنگ برنده‌یی ندارد.

او گفت که آغاز مذاکرات میان دو طرف یک گام مهم بود. در این مدت به پیشرفت‌های خوبی دست یافتیم و باید این روند تسریع یابد. صلح و ثبات در افغانستان تأثیر مثبت بر صلح و ثبات در منطقه و جهان دارد. از تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی برای برقراری صلح ابراز امتنان و تشکر می‌کنیم.

در این حال، ملا عبدالغنی برادر، رییس هیأت طالبان گفت که بنا به توافقنامه دوحه، شش هزار زندانی آزاد شده است، و گفتگوهای بین الافغانی آغاز شده و سطح عملیات‌های طالبان به طور چشمگیری کاهش یافته است.

آقای برادر افزوده که در صورتی که تعهدات توافق دوحه به طور کامل اجرا شود، مشکلات فعلی نیز حل خواهد شد.

او افزوده که با آنکه طالبان، عملیات‌هایش را کاهش داده اما جانب مقابل (آمریکا) به مسئولیت‌هایش به طور کامل عمل نکرده است و بارها آن را نقض کرده است.

او افزوده که بخشی از زندانیان این گروه هنوز آزاد نشده و اعضای طالبان هنوز در فهرست سیاه و فهرست جایزه‌‌ها برای سرشان هستند.

ملابرادر در سخنرانی خود تاکید کرده که این گروه “یک دولت اسلامی همه شمول” می‌خواهد و تاکید کرد که “به افغانها اجازه داده شود سرنوشت‌شان را خودشان تعیین کنند”.

افغانستان,روسیه,صلح,طالبان,عبدالله,ملا برادر,نشست مسکو