پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

118430531_3236110579780233_8796482043218131002_o

نشست مقامات بلند رتبه قلب آسیا – پروسه استانبول برگزار شد

25 August 2020

نشست مقامات عالیرتبه قلب آسیا – پروسه استانبول، پیش از ظهر امروز به ریاست مشترک میرویس ناب و خسرو نظری معاونان وزارت‌های خارجه افغانستان و تاجیکستان و با اشتراک نمایندگان کشورهای عضو و کشورها و سازمان‌های منطقه‌یی و بین‌المللی حامی این پروسه، از طریق ویدیو کنفرانس برگزار گردید.

در آغاز، معین همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه،همکاری و همآهنگی مشترک کشورهای عضو این پروسه را در مباررزه با کوید ۱۹ و کامیابی روند صلح فغانستان مهم خواند.

بربنیاد خبرنامۀ وزارت خارجه، آقای ناب با اشاره به فیصله‌های لویه جرگه مشورتی پیرامون روند صلح افغانستان، آزادی زندانیان و آتش بس بشردوستانه، بر لزوم حمایت کشور های عضو قلب آسیا – پروسه استانبول و جامعه جهانی ازین روند و آغاز گفتگوها میان جمهوی اسلامی افغانستان و طالبان تأکید نمود.

سپس، معین وزارت خارجه تاجیکستان نیز پیرامون اهمیت همکاری های مشترک کشورهای عضو قلب آسیا – پروسه استانبول در مبارزه با ویروس کرونا و کامیابی روند صلح و نقش کشورها و سازمان های حامی این پروسه صحبت نموده، حمایت کشور های حامی این پروسه را از روند صلح افغانستان و مبارزه با ویروس کرونا مهم و حیاتی دانست.

در جریان نشست اشتراک کنندگان در مورد تدابیر اعتمادسازی هفت¬گانۀ این پروسه نیز صحبت نموده، بالای اهمیت تدبیر اعتمادسازی  “توانمندسازی زنان” که تا حال نهایی نگریده است، تأکید نمودند.

 در ادامه، اشتراک کننده گان در پیوند به آجندای نشست آینده وزرای امور خارجه قلب آسیا – پروسه استانبول، اهمیت حمایت کشور های منطقه و جهان، به ویژه کشور ها و سازمان های عضو و حامی این پروسه از آغاز گفتگوهای صلح به رهبری ومالکیت افغانها، تقویت هرچه بیشتر اجماع منطقه یی و جهانی برای حمایت ازین روند، بحث و تبادل نظر کردند.

افغانستان,پروسه استانبول,تاجیکستان,قلب آسیا