جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

3

نمایندگان امریکا و طالبان باردیگر در قطر می‌بینند

08 January 2019

دو فرمانده ارشد طالبان به رسانه‌های پاکستانی گفته اند که گفتگوهای این گروه با مقام های امریکایی بجای عربستان سعودی، در قطر سر از چهارشنبه از سرگرفته می‌شود و تا پنچشنبه همین ماه، ادامه می یابد.

به گفته این دو فرمانده ارشد طالبان، قرار بود این گفتگوها در عربستان سعودی برگزار شود اما آنان به دلیل این که عربستان می‌خواهست در این گفتگوهای صلح، دولت افغانستان نیز اشتراک کند، گفتگو در این کشور را لغو کرده اند.

روزنامه دی-نیوز پاکستان به نقل از یک فرمانده طالبان نگاشته است: «قسمی که ما پیش از این نیز واضیح کردیم که ما با دولت افغانستان هیچ ملاقاتی نخواهیم کرد با آن هم مقام های سعودی می خواستند که اشتراک دولت افغانستان را در روند صلح اجازه دهد. از همینرو ما گفتگو در سعودی را لغو کردیم.»

این فرمانده که نخواسته نامش افشا شود، گفته است که پس از درمیان گذاشتن این موضوع با ایالات متحد امریکا، به این فیصله رسیده اند که گفتگوهای شانرا در دوهه پایتخت قطر برگزار کنند و نماینده‌های شان از دفتر قطر در آن اشتراک کنند.

به گفته این فرمانده طالبان، این گفتگو ادامه گفتگوهای چند هفته پیش است که در ملاقات امارات متحد عرب ناتمام مانده بود.

منابع طالبان گفته اند که این ملاقات شان دوجانبه بوده و کدام کشور دیگر در آن اشتراک نخواهد کرد.

ذبیح الله مجاهد که خودش را سخنگوی طالبان اعلام کرده است، نیز لغو این گفتگو ها را در سعودی تایید کرده است و دلیل آن را پیشنهاد دولت افغانستان عنوان کرده است.

از سویی هم یکی از فرماندهان طالبان در هلمند گفته است: «دولت افغانستان می‌خواهد که نیروهای خارجی در افغانستان باقی بمانند اما طالبان نمی‌خواهد و این دودیدگاه متفاوت است پس چرا ماه (گروه طالبان) وقت را ضایع کنیم.»

به گفته منابع طالبان برخی قدرت‌های منطقه‌یی نیز از این گروه خواسته اند تا دولت افغانستان در گفتگو‌ها اشتراک کنند اما از سوی رهبران طالبان رد شده است.

بربنیاد گفته‌های منابع طالبان، افزون بر مقام‌های امریکا، مقام‌های سعودی و امارات متحد نیز از طالبان خواستار آتش بس دوماهه شده بودند اما طالبان این درخواست را رد کردند.

یکی از منابع طالبان به دی-نیوز پاکستان گفته است: «هیچ راهی وجود ندارد که ما در گفتگوهای پیشرو آتش بس را اعلام کنیم.هرکس می فهمد که طالبان ۹۵درصد حمله ها را در افغانستان پیش می برند و اگر آنان آتش بس را اعلام کنند دولت افغانستان و امریکایی ها سود می برند، پس چرا ما آتش بس اعلام کنیم.»

امریکا,صلح,طالبان,قطر,مذاکرات