پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

ggg

هشدار درباره بازگشت داعش

19 September 2020

روزنامه وال استریت ژورنال- ایسنا

مسؤولان امنیتی امریکایی و غربی هشدار دادند، گروه تروریستی داعش با وجود شکست‌هایی که داشته، به دلیل اندوخته‌های پولی و درآمدهایی که هنوز آنها را حفظ کرده، قدرت بازگشت دوباره دارد.

به گفته این مسؤولان و نیز اسناد دولتی، گروه تروریستی داعش شرکت‌ها و دارایی‌هایی را در سراسر خاورمیانه و آسیای مرکزی در اختیار دارد که ارزش آنها به صدها میلیون دالر می‌رسند.

آنها اظهار کردند، داعش هنوز در مناطقی که طرفدارانش وجود دارند، از ساکنان محلی اخاذی می‌کند و از شرکت‌هایی که در دوره قدرتش بر آنها مسلط شده درآمد کسب می‌کند و علاوه بر این از قاچاق انسان نیز درآمد دارد.

جنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا گفت، شرایط اصلی که اجازه پیدایش داعش را دادند، هنوز وجود دارند و آنها (داعشی‌ها) هنوز امیدوارند که کنترل برخی مناطق را به دست آوردند، آنها قدرت انجام این کار را در مدت زمانی نسبتا کوتاهی دارند.

این مسوولان امریکایی معتقدند، نشانه‌های قدرت مالی داعش باعث افزایش این نگرانی می‌شود که داعش هنوز توان حمایت مالی حملات دستکم برای چند سال آینده را دارد و این نگرانی پس از آنکه واشنگتن اعلام کرد حضور نظامی خود را در عراق کاهش می‌دهد، افزایش یافتند.

پس از افزایش این حملات در چند ماه گذشته، آژانس اطلاعات دفاعی امریکا به تازگی هشدار داد داعش بستر مناسبی برای بازگرداندن قدرت از دست رفته خود دارد، برخی مسؤولان امریکایی نیز نسبت به توان مسؤولان عراق و سوریه در سرکوب داعش ابراز تردید کردند.

گروه مالی چند تابعیتی مبارزه با داعش ماه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد، این گروه تروریستی هنوز برای تشکیل دوباره صفوف نیروهای خود و انجام اقدامات خشونت‌آمیز علیه همپیمانان ائتلاف (ضد داعش) و ساکنان محلی مناطقی که گروهک‌هایش حضور دارند، مصمم است و شبکه‌های آن در سراسر جهان وجود دارند.

وزارت خزانه داری امریکا اندوخته‌های داعش را حدود ۳۰۰ میلیون دالر برآورد کرد، این در حالی است که سازمان ملل این ذخایر را دستکم ۱۰۰ میلیون دالر تخمین زد.

مایکل نایتس از موسسه “سیاست خاور نزدیک” واشنگتن که به دولت امریکا مشاوره می‌دهد، گفت: داعش زیرساخت‌ها و انبارهای بسیاری در اختیار دارد و هنوز در عراق مخفی‌گاه‌های اسلحه، بمب، موتورسیکلت و دیگر موارد لازم برای حملات را حفظ کرده است.

مشاوران دولت امریکا تاکید کردند، اسنادی که نیروهای ائتلاف ضد داعش پس از سقوط این گروه ترریستی کشف کردند، نشان می‌دهند که داعش صدها میلیون دالر را در تجارت‌های قانونی از جمله هتل‌ها و دیگر مستغلات سرمایه‌گذاری کرده بوده و محققان در حال شناسایی این شرکت‌ها و تعطیلی آنها با تحریم هستند.

مسؤولان مبارزه با تروریسم امریکا درباره منابع درآمد داعش اظهار کردند: قاچاق تنباکو یکی از منابع درآمد این گروه تروریستی است، داعش کنترل بخشی از بازار تنباکوی افغانستان و پاکستان به ارزش صدها میلیون دالر را در دست دارد.

همچنین داعش با استفاده از شرایط شیوع کرونا در زمینه تجارت لوازم حفاظتی فعالیت دارد، محققان متوجه شدند یک تاجر وابسته به داعش در ترکیه ماسک و دیگر تجهیزات حفاظتی شخصی را در اینترنت به فروش می‌رساند و در شبکه‌های اجتماعی  کمپین‌هایی را برای جمع‌آوری پول برای خانواده‌های شبه‌نظامیانی که ساکن اردوگاه الهول در نزدیکی مرزهای سوریه-عراق هستند، به راه انداخته است.

برخی مسؤولان نیز گفتند، داعش در حال حاضر تلاش می‌کند، از طریق ترکیه پول‌ها و دارایی‌های خود را از پایگاه‌های سابق خود در شرق سوریه به دوبی منتقل کند.

آنها نسبت به استفاده داعش از ارز رمزگذاری شده برای جمع‌آوری و قاچاق پول هشدار دادند. هانز جاکوب شندلر، هماهنگ‌کننده سابق تحریم‌های سازمان ملل گفت: ارز رمزگذاری شده حفره بزرگی برای داعش و دیگر تروریست‌ها است، اگر دولت‌ها وارد عمل نشوند و این بخش به شکل بزرگتری سامان یابد، اگر نگوییم غیرممکن اما شناسایی دقیق بهره‌مندان نهایی این اقدام دشوار خواهد بود.

در همین راستا کریستوفر میلر، مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم امریکا در جلسه کمیته امنیت ملی در مجلس نمایندگان گفت: داعش با تکیه بر کادر متخصص از فرماندهان کهنه‌کار و شبکه‌های محرمانه گسترده و کاهش فشارهای مبارزه با تروریسم بارها قدرت خود را برای جبران خسارت‌های سنگینی که در طول شش سال گذشته متحمل شده، نشان داده است.

با وجود کشته شدن ابوبکر بغدادی، رهبر داعش و دیگر رهبران برجسته، محمد سعید عبدالرحمن، رهبر جدید داعش توانسته حملات جدید را به واسطه گروه‌های وابسته به داعش که از محدوده جغرافیایی فرماندهی این گروه دور هستند، مدیریت کند.

پنجشنبه داعش مسئولیت حمله‌ای در نیجر را برعهده گرفت که نهم اوت انجام شد و به کشته شدن هشت تن و شش امدادرسان فرانسوی منجر شده بود.

میلر گفت، داعش در سوریه و عراق ترورها و حملاتی به واسطه خمپاره و بمب دست‌ساز انجام داده است. از جمله این حملات عملیاتی است که مه انجام شد و به کشته و زخمی شدن ده‌ها سرباز عراقی منجر شد.

میلر گفت: داعش موفقیت خود را از طریق ویدیوهای تبلیغاتی نشان می‌دهد تا بگوید که تندروها همچنان منظم و فعال هستند هرچند از عراق و سوریه ریشه‌کن شده‌اند. داعش درحال حاضر بر آزادی هزاران تن از اعضای خود به همراه خانواده‌هایشان در بازداشتگاه‌های شمال شرق سوریه در سایه نبود هرگونه روند بین المللی هماهنگ شده برای بررسی اوضاعشان متمرکز شده است.

میلر گفت: شبکه جهانی داعش در خارج از عراق و سوریه شامل حدود ۲۰ گروه است. داعش نتایج متفاوتی را محقق کرده اما عملکرد قوی در آفریقا دارد. داعش همچنین برای حمله به اهداف غربی تلاش می‌کند اما عملیات مبارزه با تروریسم مانع آن می‌شود.

میلر گفت: القاعده همچنان مصمم به انجام حملاتی در امریکا و اروپا است. گروه‌های وابسته به القاعده در یمن و آفریقا قادر به حملات خونین هستند اما توانایی‌های تشکیلات وابسته به داعش در هند و پاکستان کاملا ضعیف شده‌ است. اما در افغانستان حضور القاعده به ده‌ها تن کاهش یافته که بیشتر به دنبال بقا هستند.

خاورمیانه,خلافت اسلامی,داعش,هشدار