چهارشنبه, ۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

هیأت جمهوریت و طالبان در تهران: جنگ راه حل نیست، به‌راه حل سیاسی تمرکز کنیم

08 July 2021

هیأت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در نشستی به میزبانی تهران توافق کردند که جنگ راه حل مسایل افغانستان نیست و باید به راه‌حل سیاسی تمرکز صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری کشور، نمایندگان دو طرف درگیر پس از مذاکرات فشرده در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ ۷ و ۸ ماه جولای سال ۲۰۲۱  به میزبانی وزارت خارجۀ ایران در اعلامیۀ مشترک تأکید کردند که با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامۀ جنگ و صدمه‌یی‌که از آن متوجه سلامت کشور می‌شود، به موافقه رسیدند که جنگ راه حل مسالۀ افغانستان نبوده و باید همهٔ تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه حل سیاسی و صلح آمیز توجیه گردند.

بربنیاد اعلامیۀ مشترک، هر دو جانب تصمیم گرفتند مواردی را که ضرورت به مشورت و وضاحت بیشتر دارد مانند ایجاد مکانیزم گذار از جنگ به صلح دایمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوهء دستیابی به آن طی نشست بعدی که در نزدیکترین فرصت ممکن دایر خواهد شد مورد بحث قرار داده، به نتیجه برسند.

وزارت امور خارجۀ افغانستان از نتایج نشست تهران میان شماری از نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان استقبال کرده است.

وزارت خارجه گفته است که از هر اقدام و تلاش حقیقی را که منجر به تحقق خواست برحق مردم و دولت افغانستان برای ختم جنگ، تأمین صلح پایدار و حفظ دستاوردهای بیست سال پسین گردد، به دیده قدر نگریسته از آن حمایت می‌کند.

وزارت خارجه گفت است که از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در راستای پیشرفت روند صلح افغانستان قدردانی نموده امیدواریم این تلاش‌ها سبب پایان خشونت‌ها و آغاز مذاکرات جدی به‌هدف تأمین صلح پایدار و سراسری در کشور گردد.

ناظران اعلامیۀ مشترک هیأت جمهوری اسلامی و طالبان را یک گام مهم به پیش در راستای مذاکرات بین‌الافغانی خوانده‌اند.

دولت افغانستان پیش از این طالبان را متهم کرده است که به راه حل سیاسی بحران افغانستان بی باور است.  

افغانستان,تهران,صلح,طالبان,هیات طالبان