پنج شنبه, ۳۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Afghan-president-ends-18-day-cease-fire-with-Taliban

واکنش‌ها به آتش‌بس در عیدقربان

29 July 2020

کشورها و نهادهای بین‌المللی، حکومت افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی از اعلام آتش بس از سوی طالبان استقبال کرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان از اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان و دولت افغانستان در جریان عید قربان استقبال کرده است.

خلیل‌زاد صبح امروز (چهارشنبه، ۸ اسد) در رشته‌تویتی همچنان ابراز امیدواری کرده است که عید پیش‌رو تفاهم و احترام را میان مردم افغانستان به میان آورده و آنان را به صلح پایدار یک گام نزدیک‌تر کند.

او همچنان نوشته است: «به مناسبت عید الاضحی، جنرال میلر، سفیر ویلسن و من تعطیلات صلح‌آمیزی را برای مردم افغانستان آرزو داریم. عید الاضحی زمان خیرخواهی و همکاری است.»

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز از اعلام آتش‌بس سه روزه عید قربان استقبال کرده و گفته است که رهایی بیشتر زندانیان و کاهش خشونت باید راه را برای آغاز هرچه زودتر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی هموار کند.

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان از اقدام گروه طالبان برای اعلام آتش‌بس سه‌روزه در جریان روزهای عید قربان استقبال کرده است.

رییس‌جمهور اشرف غنی به تمام نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داده است تا آتش‌بس سه روزه را رعایت کرده و تا زمانی که آتش‌بس از سوی طالبان نقض نشود، هیچ گونه عملیاتی را در برابر این گروه انجام ندهند.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی از اعلام آتش بس از سوی طالبان استقبال کرد.

او گفت که مردم از جنگ خسته‌اند و آتش بس حمایت از روند صلح را افزایش می‌بخشد.

گروه طالبان روز گذشته سه روز عید «قربان» را آتش‌بس اعلام کرده و از جنگ‌جویانش خواست که هیچ‌گونه عملیاتی در این مدت راه‌اندازی نکنند.

در اعلامیۀ گروه طالبان همچنان آمده است که هیچ جنگ‌جوی این گروه اجازۀ سفر به مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی را ندارند. این گروه همچنان از جنگ‌جویانش خواسته است که به نیروهای دولتی نیز اجازۀ سفر در ساحات تحت کنترل‌شان را ندهند.

 

آتش بس,اشرف غنی,خلیلزاد,صلح,طالبان,عبدالله