پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

83898442_2847084482038370_7248737801494069248_o

وردک: قضایای حاد خشونت علیه زنان با جدیت پی‌گیری می‌شود

02 February 2020

وزارت امور زنان می‌گوید که در جریان سال ۱۳۹۸ در سراسر کشور، ۵۱ قضیه حاد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است.
به گزارش کشور، این قضایا که شامل قتل، تجاوزهای جنسی، ازدواج های زیر سن، خودکشی و محاکمه های صحرایی، می گردد؛ عمدتاً در ولایت های سرپل، غور، بادغیس، فاریاب، جوزجان، بامیان، فراه، تخار، بلخ وننگرهار روی داده است.
به گونه مشخص تر در جریان سال روان، ولایت بادغیس شاهد ۱۰ قضیه حاد خشونت علیه زنان بوده، ولایت سرپل ۷ قضیه، ولایت بامیان ۵ قضیه ودر ولایت فاریاب ۱۲ قضیه حاد خشونت علیه زنان صورت گرفته است.

سپوژمی وردک، معین مسلکی و پالیسی وزارت امور زنان روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در زمینه داد خواهی به قضایای حاد خشونت علیه زنان در جریان سال روان صحبت می کرد؛ ازدواج های زیر سن، ازدواج های اجباری، طویانه های گزاف، تعدد زوجات، فقر، بی‌سوادی و ناآگاهی از احکام شریعت اسلامی را، از علت‌های عمده خشونت‌ها علیه زنان عنوان کرد.

بانو وردک تأکید کرد وزارت امور زنان رویداد های حاد خشونت علیه زنان به ویژه رویدادهایی را که اخیراً به وقوع پیوسته است و شامل قتل، تجاوز گروهی ولت وکوب می شود؛ به گونه جدی مورد پی‌گیری قرار داده است.

او افزود که کمیسیون عالی منع خشونت علیه زنان در مرکز، در صورت بروز قضایای حاد خشونت علیه زنان جلسات اضطراری را برای اجراات به موقع برگزار نموده است.
همچنان به سطح ولایت ها نیز، ریاست های امور زنان به موارد حاد خشونت علیه زنان در همکاری با نهاد های مسوول، رسیدگی کرده اند.

معین وزارت امور زنان گفت که در جریان سال ۱۳۹۸ هیئت های وزارت امور زنان به ۲۲۴ ولسوالی کشور سفر نموده و برنامه های آگاهی دهی برای جلوگیری از خشونت ها علیه زنان راه اندازی کرده است. در حدود ۵۰ هزار زن به گونه مستقیم و۱۰۰هزار زن دیگر، به گونه غیر مستقیم از برنامه های آگاهی دهی مستفید شده اند.

او از خانواده ها، بزرگان محلی، علما، ملا امامان و رسانه ها در خواست کرد هر کدام در محدوده کار شان، با پدیده خشونت علیه زنان وعوامل آن با جدیت مبارزه نموده و از بروز آن در حد توان جلوگیری کنند.

خشونت علیه زنان,قضایای حاد خشونت علیه زنان,کشورنیوز,معین وزارت امور زنان,وزارت امور زنان