سه شنبه, ۲۸ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

59265E4E-99D7-46F1-AFAF-27E1D466848E_cx0_cy6_cw0_w1597_n_r1_st

وزارت مالیه: رشد اقتصادی افغانستان افزایش یافته است

20 November 2019

وزارت مالیۀ افغانستان تایید کرد که در سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی، رشد اقتصادی این کشور به سه در صد رسیده است، در حالی که سال مالی ۱۳۹۷ خورشیدی این رقم به ۲.۷ در صد بود.

به گزارش خبرگزاری کشور به نقل از صدای امریکا، شمروزخان مسجدی، سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه ۲۰ نومبر (۲۹ عقرب) گفت که نهادهای بین‌المللی چون بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی، رشد اقتصادی افغانستان را برای سال روان ۲.۷ در صد پیش‌بینی کرده بودند؛ اما تحلیل‌های وزارت مالیه نشان می‌دهد که اکنون رشد اقتصادی این کشور بیشتر از این پیش‌بینی است.

آقای مسجدی افزود: “سال مالی هنوز هم یک ماه مانده، آخرین تحلیل خود را در ختم سال می‌کنیم که بیشترین و دقیق‌ترین ارقام را داشته باشیم. چیزی را که ما نشر کردیم، تحلیل ادارۀ بررسی اقتصاد بزرگ وزارت مالیه که به اساس گزارش‌ها و تحلیل‌های شان رشد اقتصادی کشور به سه فیصد رسیده است”.

به گفتۀ مسجدی، دلایل مهم رشد اقتصادی افغانستان، ایجاد دهلیزهای هوایی با کشور‎های منطقه که سبب بهبود صادرات این کشور شده، همچنان تطبیق توصیه‌های وزارت مالیه در بخش‌های زراعت و زیربنا بوده است.

وزارت مالیه افغانستان گفته است که امسال رشد اقتصادی به تناسب رشد نفوس – که ۲.۱۴ در صد است – افزایش یافته است.

بخش اعظم وضعیت اقتصادی افغان‌ها وابسته به زراعت است. وزارت مالیه پیش‌بینی می‌کند که اگر شرایط اقلیمی در این کشور مساعد باشد و سکتور زراعت آسیب نبیند، “تولیدات ناخالص داخلی اسمی” این سکتور در سال مالی آینده (۱۳۹۹) از ۳۳۷.۶ میلیارد افغانی به ۳۷۲.۲ میلیارد خواهد رسید.

سخنگوی وزارت مالیه گفت که رشد اقتصادی برای سال مالی ۱۳۹۹ خورشیدی، ۳.۴ در صد پیش‌بینی شده است.

رشد اقتصادی افغانستان در حالی افزایش را نشان می‌دهد که پیش از این نهادهای کمک‌کنندۀ افغانستان گفته بودند که برگزاری انتخابات، گفتگوهای صلح و نابسامانی‌های ناشی از آن روی رشد اقتصادی این کشور اثرگذار است.

اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز گفته است که وضعیت سیاسی موجود و تعویق اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور، به گونه مستقیم روی تجارت و سرمایه‌گذاری تاثیر منفی گذاشته است.

اشرفغنی,تجارت,رشد اقتصادی,سرمایه گذاری,وزارت مالیه