جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

download

وزیر خارجۀ امریکا: از افغانستان دست بردار نیستیم

28 April 2021

وزیر امور خارجه امریکا گفت، با خروج نیروهای خارجی سناریوی جنگ داخلی و یا گرفتن قدرت توسط طالبان با قوت وجود دارد.

آنتونی لینکن وزیر امور خارجه امریکا در گفتگویی با شبکه خبری سی.ان.ان اذعان داشت که اگر امریکا تمامی نیروهایش را از افغانستان خارج کند که بر اساس توافق صلح بین دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق امریکا و طالبان در فبروری ۲۰۲۰ به آن تاکید شده است، افغانستان وارد جنگ داخلی شده یا طالبان کنترل افغانستان را به دست می‌گیرد.

بلینکن گفت،‌ دولت جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا قصد دارد تا همه سناریوها را در نظر بگیرد و همچنین تاکید کرده که امریکا از افغانستان دست بر نمی‌دارد  و به حمایت قاطع از این کشور حتی پس از خروج نیروهای امریکایی ادامه می‌دهد.

بایدن ماه جاری میلادی اعلام کرده بود که امریکا تمامی نیروهایش را از افغانستان تا ۱۱ سپتمبر ۲۱ خارج می‌کند و گفته بود، زمان آن رسیده است که امریکا به طولانی‌ترین جنگ خود پایان دهد و به وزارت خارجه این کشور دستور داد تا بسیاری از نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

اما این تصمیم از سوی برخی از مقام‌های امریکایی و قانونگذاران با مخالفت همراه شده و آنها ابراز نگرانی کردند که خروج نیروهای امریکایی از این کشور ممکن است با واکنش تلافی‌جویانه طالبان روبرو شود.

بلینکن همچنین نگرانی‌های مربوط به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را مدنظر قرار داد و اذعان داشت که ناآرامی‌ها یک پیامد احتمالی است و ادامه داد: هیچکس از  وقوع جنگ داخلی مجدد در افغانستان به ویژه مردم این کشور نفع نمی‌برد.

وزیر امور خارجه امریکا تاکید کرده که بازیکنان منطقه‌ای از نفوذ خود برای کمک به ثبات و حفظ آن در افغانستان استفاده کنند و ادامه داد: فکر نمی‌کنم که دولت کابل و طالبان به دنبال وقوع درگیری‌های مجدد در افغانستان باشند، حتی کشورهای همسایه افغانستان و منطقه نیز از این مساله نفعی نمی‌برند به همین دلیل آنها باید به حفظ ثبات در این کشور کمک کنند.

بلینکن این مساله را نیز رد کرد که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باعث توقف کمک‌های امریکا به این کشور می‌شود و ادامه داد: دولت امریکا به کمک به مردم افغانستان، توسعه این کشور و ارسال کمک‌های بشردوستانه و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهد. ما عمیقا در دیپلماسی افغانستان همکاری می‌کنیم. به دولت کابل و مردم این کشور کمک رسانی را ادامه می‌دهیم.

وی افزود: ما سال‌هاست که بیش از ۳۰۰ هزار تن از نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان را آموزش داده‌ایم تا آنها بتوانند در امور مختلف امنیتی خودشان اقدام کنند. البته ما باید برای هر سناریویی برنامه ریزی کنیم.

وزیر امور خارجه امریکا همچنین تاکید کرد که دولت بایدن برای تضمین دادن به مردم محلی افغانستان که زندگی خود را در راستای همکاری با نیروهای امریکایی و دیپلمات‌ها در این کشور و در طول این ۲۰ سال وقف کرده‌اند، تلاش می‌کند چون آنها نگران خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و پیامدهای ناشی از آن بر زندگی خود هستند.

در این حال، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان گفت، تحریک طالبان اگر برای رسیدن به صلح افغانستان مانع تراشی کند، از سوی امریکا و متحدانش تحریم و منزوی می‌شود.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا در امور افغانستان در جریان حضور در کمیته روابط خارجی سنا همچنین گفت، طالبان باید بپذیرد که در صورت مانع تراشی در توافق صلح بین دو گزینه انزوا و تحریم گزینه‌ دیگری وجود ندارد. اگر در سازش مانع تراشی کند و به دنبال اصرار بر اقدامات خشن باشد، نه فقط از سوی امریکا بلکه از سوی متحدان ما در منطقه و شرکایمان نیز تحریم و منزوی می‌شود.

خلیلزاد همچنین به بیان این نکته پرداخت که توافق صلح افغانستان که به امضای طالبان و امریکا رسیده، بهترین توافق بر اساس شرایطی است که ارائه شده است. تحت این شرایط و با تمایل امریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان، توافق به دست آمده بهترین توافق ممکن با طالبان بوده است.

وی ادامه داد، اگر رهبران امریکا تصمیم به ماندن در افغانستان برای بیش از یک سال دیگر بگیرند، امریکا بار دیگر با طالبان وارد جنگ می‌شود. کشورهای منطقه منافع مشترکی در تضمین ثبات در افغانستان دارند و شرکایی چون پاکستان باید بیش از اینها طالبان را به سمت عدم جنگ افروزی در افغانستان سوق دهند.

خلیلزاد همچنین گفت، رهبران پاکستان می‌دانند که کشورشان در صورتی با پیامدهای جدی روبرو می شود که افغانستان بار دیگر به صحنه نبرد بین نیروهای دولتی و طالبان تبدیل شود. رهبران پاکستان به صورت علنی تاکید کرده‌اند که از کنترل نظامی از سوی طالبان در افغانستان حمایت نمی‌کنند.

وی همچنین بارها تکرار کرده که دولت کابل پس از خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان در اول مه فرو نمی‌پاشد. امریکا در حال برنامه‌ریزی طرح‌های احتیاطی آماده سازی برای یک بحران بالقوه مهاجرتی است که ممکن است پس از خروج نیروهای امریکایی و ناتو از این کشور به یک جنگ داخلی تبدیل شود اما این طرح‌ها هنوز نهایی نشده است.

فرستاده ویژه امریکا در امور افغانستان همچنین گفت: استقرار نیروهای صلح بان سازمان ملل در افغانستان در پی خروج نیروهای خارجی یک احتمال است و هنوز درباره آن تصمیمی گرفته نشده است. امریکا از سازمان ملل خواسته تا نقش فعال‌تری را در پیشبرد و تسهیل روند صلح در افغانستان ایفا کند.

وی ادامه داد، امریکا به دنبال یافتن جایگزین‌هایی برای مقاطعه کارهای امریکایی است که برای دولت کابل خدمات حیاتی ارائه می‌کنند اما حالا باید از این کشور و بر اساس توافق ۲۰۲۰ خارج شوند.

همچنان، قانون‌گذاران امریکایی از نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان سوالاتی درباره اینکه اگر پس از خروج نیروهای امریکایی، طالبان زمام امور کشور را در دست بگیرد چطور از زنان افغان حفاظت خواهد شد، پرسیدند و تهدید کردند که در صورت از بین رفتن دستاوردهای حقوقی، کمک مالی به این کشور جنگ‌زده را قطع خواهند کرد.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: اگر طالبان نقش حکمرانی و رهبری افغانستان را برعهده بگیرد که به پیشرفت‌های جامعه مدنی پایان می‌دهد و حقوق زنان را کاهش می‌دهد و به دوران قبل بازمی‌گرداند، گمان نمی‌کنم که تحت هیچ شرایطی سنای امریکا از کمک به افغانستان به ویژه تحت برنامه بانک جهانی که یک کمک مالی و تامین بودجه را فراهم می‌کند، حمایت کند.

اعضای کنگره امریکا که بسیاری از آنها نسبت به برنامه بایدن برای بازگرداندن ۲۵۰۰ نیروی امریکایی به خانه شک و تردید دارند، نگرانند که این برنامه کنترل افغانستان را به طالبان واگذار کند؛ گروه شبه‌نظامی که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی بر افغانستان حکومت داشت و فعالیت‌های زنان افغان را به شدت محدود کرده بود.

قانون‌گذاران هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات امریکا نسبت به حقوق، پتانسیل جنگ داخلی و اینکه افغانستان مجددا به پناهگاهی برای افراط گرایان تبدیل شود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

جیم ریش، سناتور ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا گفت: نگرانم که این تصمیم دولت بایدن منجر به حمله‌ای از سوی طالبان برای سرنگونی دولت کابل شود.

این درحالی است که وزارت امور خارجه امریکا روز سه‌شنبه با اشاره به افزایش خشونت‌ها در کابل به کارمندان دولتی در سفارتخانه‌اش در پایتخت افغانستان دستور داد که اگر می‌توانند کارهایشان را از جای دیگری انجام دهند، این سفارت را ترک کنند. 

امریکا,بلنکین,خروج,صلح,طالبان,وزیر خارجه امریکا