پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

58915916_906

وزیر خارجۀ پیشین امریکا: اشرف‌غنی انتخابات را دزدیده بود اما خود را رییس‌جمهور منتخب می‌خواند

14 January 2023

مایک پمپئو وزیر خارجۀ پیشین امریکا، از مخالفت اشرف‌غنی با روند صلح افغانستان به تندی انتقاد کرد و گفت که غنی خود را رییس‌جمهور منتخب می‌خواند، اما انتخابات را دزدیده بود.

به گزارش کشورنیوز، مایک پمپئو روز شنبه، ۲۴ جدی، در محفل رونمایی کتابش در انستیتوت سیاست در دانشگاه شیکاگو گفت که غنی در انتخابات سال ۲۰۱۹ ریاست‌جمهوری، با چالاکی انتخابات را دزدید و خود را رییس‌جمهور منتخب معرفی کرد.

وزیر خارجۀ پیشین امریکا گفت که او هرگز از رییس‌جمهور غنی نخواسته بود که از قدرت کناره‌گیری کند. اما او فکر می‌کرد که من چنین کاری کرده باشم. پمپئو گفت که من به شدت از اشرف‌غنی نا امید شده بودم.

او گفت که اشرف‌غنی مخالف مذاکرات صلح امریکا با طالبان بود. او نمی‌خواست که در این مذاکرات شرکت کند. اما پمپئو از روند صلح دفاع کرد و گفت که خروج از افغانستان جان امریکایی‌ها را نجات داده است.

وزیر خارجۀ سابق امریکا گفت که اشرف‌غنی برخلاف رییس‌جمهور اوکراین، سوار هواپیما شد و از افغانستان بیرون شد و زندگی امن و آسوده را برگزید. اما افغان‌ها پس از فروپاشی دولت در شرایط سختی قرار گرفته‌اند.

مقام سابق امریکایی گفت که خروج غیرمسوولانه از افغانستان سبب شد که دوستان و متحدان امریکا دیگر به این کشور باور نداشته باشند.

او به حملۀ روسیه به اوکراین اشاره کرد و گفت که خروج غیرمسوولانه از افغانستان به ولادمیر پوتین جرأت داد که به اوکراین حمله کند.

مایک پمپئو وزیر خارجۀ امریکا در دورۀ ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود. زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان با حضور داشت مایک پمپئو قرارداد صلح امریکا را در ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ با ملا برادر رییس دفتر سابق طالبان در دوحه امضا کرد.

با خروج نیروهایی امریکایی از افغانستان و فرار اشرف غنی رییس جمهور پیشین دولت جمهوری اسلامی افغانستان فروپاشید و طالبان پس از ۲۰ سال جنگ با نیروهای خارجی و افغان به قدرت برگشتند.

 

افغانستان,امریکا,تقلب در انتخابات افغانستان,صلح,طالبان,فرار اشرف غنی,قرارداد دوحه