پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

EmI18LlW0AAKVCD

پشت پردۀ همدردی بی‌سابقۀ ایران با قربانیان رویداد دانشگاه کابل

06 November 2020

حملۀ تروریستی بر دانشگاه کابل، با محکومیت کم‌سابقه و گستردۀ جهانی روبرو شده است.

اکثریت کشورهای جهان، حمله بر دانشگاه کابل را با کلمات شدید محکوم کردند و با خانواده‌های قربانیان و مردم افغانستان ابراز همدردی کردند.

به گزارش خبرگزاری کشور، در تازه‌ترین مورد، امانویل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه، حمله بر دانشگاه کابل را به شدت محکوم کرد و این حمله تروریستی را کار گروه‌ داعش دانست.

در حمله به ساختمان استاژ قضایی دانشگاه کابل، دست‌کم 22 دانشجو جان باختند و بیشتر از 20 تن دیگر زخم برداشتند.

حکومت افغانستان طالبان را مسوول این رویداد دانست؛ اما طالبان در اعلامیه‌یی دست داشتن در این رویداد را رد کردند.

در این میان، بازتاب حمله در شبکه‌های اجتماعی و همدردی ایران با قربانیان رویداد، جالب توجه بود. رهبران ایران یکپارچه این رویداد را محکوم کردند و با حضور در سفارت افغانستان پیام همدردی فرستادند.

علی‌اکبر صالحی معاون ریاست‌جمهوری و رییس کمیسیون انرژی اتمی، عباس عراقچی معاون وزارت خارجه و نمایندگان و دیپلومات‌های ایرانی با حضور در سفارت افغانستان، روی کتابچۀ تعزیت یادداشت نوشتند.

برای نخستین بار برای همدردی با مردم افغانستان، برج آزادی تهران با بیرق افغانستان مزین شد و سرود ملی افغانستان پخش شد. شهرداری تهران بیلبوردهایی را به همدردی با افغان‌ها در سطح شهر نصب کرد.

اکثر دانشگاه‌های ایران، عنوانی دانشگاه کابل پیام‌های رسمی همدردی فرستادند.

پشت پردۀ حمله بر دانشگاه کابل

عزیز احمد حنیف، فعال سیاسی- فرهنگی می‌گوید که نفوذ گستردۀ فرهنگی ایران در سال‌های اخیر در افغانستان برای رقبای منطقوی این کشور غیر قابل تحمل شده است.

او گفت که نمایشگاه ده روزۀ کتاب که چند روز پیش از سوی بیشتر از هشتاد ناشر ایرانی و افغانی با نمایش صدهزار کتاب در دانشگاه کابل برگزار گردید، برای رقبای ایران غیر قابل تحمل بود. بدین ‌لحاظ، با استفاده از عناصر نفوذی شان در داخل دانشگاه، تروریست‌های وحشی و تجهیزات آنان را خیلی ماهرانه وارد دانشگاه نمودند و گل‌های نورسیدۀ این نهاد علمی را در میان دود و باروتِ گلوله‌ها پرپر نمودند.

این فعال فرهنگی گفت که به همین دلیل ایران همدردی خود را با مردم افغانستان ابراز کرد و تکفیری‌ها سلفی، با دلیل‌تراشی بدحجابی دخترانِ دانشجو، انجام حمله بر دانشگاه را تأیید نمودند.

در این حال، وزارت خارجۀ افغانستان به مناسبت یادبود و گرامیداشت از شهدای حمله وحشیانه تروریستی به دانشگاه کابل، کتاب درج تسلیت و تعزیت در وزارت امور خارجه، نماینده‌گی های دیپلوماتیک و قونسلی در خارج کشور گذاشت.

 

اداره عامه,حمله تروریستی,دانشگاه کابل,همدردی ایران