جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

5f3fb2b34b6e7

پنج پیشنهاد چین دربارۀ صلح افغانستان

22 August 2020

دکتر رامین- بیجینگ

وزیر خارجۀ چین در دیدار با وزیر خارجۀ پاکستان «پنج پیشنهاد در مورد صلح افغانستان ارایه کرده است.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین  پس از دومین گفت‌وگوی استراتژیک چین و پاکستان با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان دیروز 21( اگست سال 2020) به خبرنگاران گفت:

چین از اقدامات انجام شده در روند صلح و آشتی افغانستان خوشحال است. ما امیدوار هستیم که همه طرفین در افغانستان از فرصت نادر برای یافتن راه حل سیاسی مؤثر برای مسئله افغانستان استفاده کنند.

او گفت که چین در مورد مذاکرات داخلی افغانستان پنج پیشنهاد و انتظار دارد:

اول: طرف‌ها به اصل اساسی گفت‌وگوی سیاسی پایبند باشند. تنها راه حل مسأله افغانستان گفتگو و مذاکره است. همه طرفین مذاکرات صلح افغانستان برادران و خواهران هستند. آن‌ها باید به خواسته‌های مردم افغانستان گوش داده، نارضایتی‌ها و اختلافات قدیمی را برطرف کرده و به آشتی واقعی دست یابند. من امیدوارم که احزاب و گروه‌های سیاسی در افغانستان اعتماد به نفس محکمی به مذاکرات صلح داشته باشند، صبور، صادق و مصمم بمانند.

دوم. همه طرف‌ها به اصل اساسی مالکیت افغان‌ها در روند صلح پایبند باشند. سرنوشت افغانستان در دست مردم افغانستان است و باید اصل “تعیین سرنوشت افغانستان تحت رهبری مردم افغانستان” به طور مؤثر حفظ شود.

 هیچ کشوری نباید در افغانستان درگیر رقابت ژئوپلیتیک شود و هیچ کس نباید از مسأله افغانستان برای منافع شخصی استفاده کند.

سوم. پایبندی به چارچوب همدیگرپذیری گسترده و تحمل همه طرف‌ها. همه طرف‌های مذاکره باید با هم همکاری کنند تا یک ساختار سیاسی ایجاد کنند که در آن همه احزاب، گروه های سیاسی، گروه‌های قومی و فرقه‌ها بتوانند مساویانه مشارکت کرده و قدرت را میان همدیگر تقسیم کنند. طوریکه حکومت نماینده فراگیر تمام مردم باشد و در عین حال بی‌درنگ مبارزه با تروریسم را دنبال کنند. یک سیاست خارجی صلح‌آمیز و دوستانه برای حکومت افغانستان مهم و حیاتی است.

چهارم. مشکلات به شکل بنیادی ریشه‌یابی شده و علت‌های درونی و بیرونی آن کشف و حل گردد. علاوه بر بزرگترین چالشی که جنگ در افغانستان است، افغانستان همچنین با مشکلات سختی همچون فقر، پناهندگی و مواد مخدر روبرو است. همه طرفین مذاکره باید با اتکا به فهم سیاسی و به طور مشترک به مشکلات و چالش‌ها راه حل یابند. امید است که همه جناح‌ها مبتنی بر اوضاع کلی اقتصاد ملی و معیشت مردم در تحقق صلح و توسعه در افغانستان همکاری کنند.

پنجم. باید به تلاش‌های بین المللی به دیده قدر نگریسته شده و مسوولانه برخورد شود. جامعه جهانی و کشورهای منطقه باید اصل عدالت و اخلاق را حفظ کرده به جای دوری از صلح به مذاکرات صلح کمک کنند. نیروهای نظامی خارجی باید به صورت منظم و مسوولانه از این کشور خارج شوند تا نیروهای تروریستی با استفاده از این فرصت هرج و مرج ایجاد نکنند تا اوضاع افغانستان به شکل آرام به مرحله جدید انتقال کند.

وانگ یی تأکید کرد که چین به عنوان همسایه نزدیک و دوست صمیمانه افغانستان امیدوار است که افغانستان بیش از هر کشور دیگری به صلح و ثبات دست یابد. ما بر اساس احترام کامل به خواسته‌های همه طرف‌ها در افغانستان، حامی، میانجیگر و تسهیل‌کننده روند صلح و آشتی در افغانستان خواهیم ماند.

افغانستان,چین,صلح,طالبان