پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Photograph by Mandel Ngan / AFP /

چرا ترامپ پنتاگون خود را پاکسازی کرد؟

16 November 2020

دگستر فیلکینز

نیویورکر

اکبر گنجی

در سال ۲۰۱۸ زمانی که مقامات امریکایی در کابل مشغول مذاکره با طالبان بودند، یک شوخی ناخوشایند در سفارت امریکا پخش شد مبنی بر این که در هر لحظه، ممکن است مذاکرات با تصمیم یکجانبه ترامپ درباره خارج کردن همه سربازان امریکایی از افغانستان بدون نیاز به دست یافتن به توافق با طالبان، از میسر خود منحرف شود. حالا در روزهای باقی مانده از دولت ترامپ، شاید او تلاش کند این عقب‌نشینی را اعمال کند.

یک مقام دولتی که به طور مداوم با ترامپ در تماس است، در این خصوص گفت وی مصمم است همه ۴۵۰۰ نیروی امریکایی را که در افغانستان باقی مانده‌اند یا دست‌کم هر تعدادی را که می‌تواند قبل از کنار رفتن خود از قدرت، به خانه برگرداند. وی گفت: او می‌خواهد ما را در مسیر برگشت‌ناپذیر خروج کامل قرار دهد.

این مقام افزود: خروج از افغانستان، یکی از انگیزه‌های اصلی تصمیم اخیر ترامپ برای اخراج مارک اسپر، وزیر دفاعش بود. او از زمان انتخاب خود در سال ۲۰۱۶ وعده داده بود به دخالت نظامی امریکا در افغانستان، جایی که نظامیان امریکایی از سال ۲۰۰۱ در آن مشغول بوده‌اند، پایان دهد.

ترامپ تعداد این نیروها را از حدود ده هزار نفر، کاهش داده و ماه گذشته اعلام کرد همه آن‌ها را تا کریسمس برمی‌گرداند. اما نتوانسته به خروج کامل دست یابد و مقصر آن را وزرای دفاعش بخصوص اسپر و جیمز ماتیس وزیر دفاع قبل از او می‌داند. به گفته این مقام، ترامپ احساس می‌کند از زمان ورود به کاخ سفید فرمانش به تعویق افتاده و حالا با رفتن اسپر، می‌تواند به این هدف دست یابد.

یک مقام سابق امریکایی هم که با سیاست‌گذاران ارشد در ارتباط است، این مقاصد ترامپ را تایید کرده است. او درباره سیاست امریکا در قبال افغانستان گفت: همه چیز اکنون روی هواست.

وضعیت در افغانستان نابسامان است. در ماه فبروری دیپلمات‌های امریکایی در مذاکره با طالبان توافقی را امضا کردند مبنی بر این که امریکا همه نیروهای خود را به محض باثبات شدن اوضاع امنیتی در افغانستان، از این کشور خارج خواهد کرد. اما ترامپ حتی در شرایطی که این شرایط مهیا نشده، به کاهش نیروها اقدام کرده است. مقامات امریکایی بر این باورند که رئیس‌جمهور امریکا با چنین اقدامی، مذاکره‌کنندگان دولت خود را تضعیف کرده و به طالبان جسارت می‌دهد.

مشخص نیست که آیا دولت ترامپ در فرصت باقی مانده تا بیستم جنوری و تحویل قدرت به دولت احتمالی بایدن، فرصت کافی برای خروج کامل نیروهای امریکا از افغانستان را در اختیار دارد یا خیر؛ با این حال، بسیاری از دیپلمات‌ها و فرماندهان نظامی امریکایی مدعی هستند که بدون حمایت مالی و نظامی امریکا، دولت افغانستان و نیروهای نظامی این کشور سقوط خواهند کرد.

افغانستان,پنتاگون,ترامپ,خروج نیرها,وزیر دفاع امریکا