پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

125972800_2759891664222306_861144173853039384_o

چرا کنفرانس ترکیه برگزار نشد؟

21 April 2021

 

جمشید یما امیری

ترکیه اعلام کرد که کنفرانس استانبول به‌تاریخ ۲۴ ماه برگزار نخواهد شد.  وزیر خارجۀ ترکیه گفت که در مشورت با قطر، سازمان ملل متحد و امریکا تصمیم گرفته‌اند که کنفرانس صلح افغانستان پس از عید رمضان برگزار شود.

پیش از این ترکیه رسماً اعلام کرده بود که کنفرانس صلح افغانستان ۲۴ اپریل در استانبول برگزار می‌شود. وزارت خارجۀ ترکیه رسماً دعوت‌نامۀ شرکت در کنفرانس را به طرف‌های داخلی و منطقه‌ای فرستاده بود.

اما طالبان از شرکت در کنفرانس خودداری کردند. از آغاز، خواست طالبان این بود که کنفرانس پس از ماه رمضان برگزار شود. اما کشورهای منطقه و جهان با این فرض که می‌توانند طالبان را قانع سازند تا در نشست استانبول شرکت کنند، تاریخ و مکان کنفرانس را همگانی ساختند. اما طالبان زیر فشار کشورهای منطقه به شمول پاکستان، ایالات متحده امریکا و سازمان ملل متحد نرفتند و یک‌تنه بر موضع‌شان ایستادند.

طالبان در آخرین موضع‌گیری گفته بودند که آن‌ها در کنفرانس شرکت نمی‌کنند. دولت کابل می‌تواند در نشست شرکت کرده و طرحش را مطرح کند و ما دربارۀ طرح آن‌ها نظر ما را بیان خواهیم داشت.

کابل برای شرکت در نشست ۲۴ اپریل آماده‌گی داشت. فهرست اعضای شرکت‌کننده از جانب کابل نیز نهایی شده بود.

طالبان با تعویق کنفرانس استانبول نشان دادند که پروای هیچ کشوری را ندارند. آنان برخلاف باور حاکم به فشار اسلام‌آباد نیز تن ندادند. وزیر خارجۀ پاکستان اعلام کرد که در کنفرانس استانبول شرکت می‌کنند.  

طالبان آبروی دپلماسی ترکیه را نیز بردند. ترکیه به گونۀ رسمی اعلامیه صادر کرد و تاریخ کنفرانس و محل برگزاری آن را مشخص ساخته بود. بربنیاد اظهارات منابع، شخص رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه برای اینکه طالبان را قانع سازد تا در نشست شرکت کنند، وارد عمل شده بود. اما این تلاش‌ها کارگر نیافتید و ناکامی در تدویر کنفرانس به تاریخ تعیین شده سبب خدشه دارشدن جایگاه دستگاه سیاست خارجی شد.

مذاکرات درحالی به تأخیر افتیده که جنگ در افغانستان تشدید گردیده است. طالبان به گونۀ اعلام ناشده حملات بهاری را از سر گرفته‌اند. پیش‌بینی می‌شود افغانستان ماه‌های خونینی در پیش داشته باشد. تعیین تاریخ خروج نیروهای امریکایی، طالبان را برای پیروزی نظامی امیدوار ساخته است.

 

 

پاکستان,ترکیه,صلح,طالبان,کنفرانس استانبول