شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

کریمی

کریمی: دسترخوان ملی، برنامه کمک بشری است، نه برنامه زیر بنایی

23 July 2020

برنامه دسترخوان ملی، برنامه انکشافی نه، بلکه کمک بشری است و در آن با فقرا کمک صورت می‌گیرد.
مجیب الرحمان کریمی وزیر احیا و انکشاف دهات امروز در یک کنفرانس خبری گفت، این برنامه به هدف پایین آوردن سطح فقر درکشور راه اندازی نشده، بلکه هدف آن کمک با افراد فقیر جامعه است.
کریمی تأکید کرد در تطبیق برنامه دسترخوان ملی، تمام مردم مسوول اند و تلاش می‌شود تا این برنامه به‌گونه شفاف تطبیق گردد و کمک‌ها به مردم مستحق برسد.
به گفته وزیر احیاء وانکشاف دهات، تطبیق برنامه دسترخوان ملی به دو بخش عمده تقسیم شده است که در مرحله نخست آن ۱.۶۷ میلیون خانواده در ۱۲۸۹۶ روستا در ۱۲۳ولسوالی ۳۴ ولایت کشور، تحت پوشش قرار می‌گیرند.
کمک‌هایی که در مرحله نخست به خانواده‌های مستحق صورت می‌گیرد، شامل آرد، روغن، برنج، لوبیا وصابون دستشویی است.
کریمی تصریح کرد که برنامه دسترخوان ملی از سوی همکاران وزارت احیاء وانکشاف دهات در تمام روستاها بدون مصارف اداری، تطبیق می‌شود.
وزیر احیاء وانکشاف دهات گفت روند تطبیق مرحله نخست برنامه دسترخوان ملی شامل پنج بخش اساسی است که به ترتیب از مرحله آگاهی عامه برای وقایه از ویروس کرونا و برنامه دسترخوان ملی آغاز و سپس مراحل انسجام و بازنگری شوراهای محلی، دریافت معلومات در باره وضعیت اقتصادی روستاها، ترتیب لیست خانواده های سرمایه دار، متوسط، فقیر وبسیار فقیر، ایجاد کمیته نظارت وتدارکات و سرانجام توزیع مواد از طریق بانک های غذایی در روستاها وشهرها را در بر می‌گیرد.
او گفت مرحله دوم برنامه دسترخوان ملی روستاهایی را در ۳۴ ولایت کشور شامل خواهد شد که تا حال تحت پوشش برنامه میثاق شهروندی وزارت احیاء وانکشاف دهات قرار نگرفته‌اند.
کریمی در همین حال گفت که از آغاز سال مالی ۱۳۹۹ تا اکنون، کار ۱۰۷۳ پروژه مختلف در کشور تکمیل گردیده وبه گونه مجموعی، کار روی ۷۸۲۷ پروژه عام المنفعه با هزینه ۳۱۶ میلیون دالر جریان دارد.
او افزود که در پلان پنج ساله مدیریت آب، اعمار ۳۴۳۰ چکدم، ۹۰۸ سربند، ۱۸۷۵ کاریز و۹۵۶ کیلومتر دیوار استنادی در نظر گرفته شده است.

برنامه دسترخوان ملی,دسترخوان ملی,کشورنیوز,مجیب الرحمن کریمی,وزیر احیا و انکشاف دهات