شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Fqwp6xTX0AYSj4K

کشته‌شدن والی بلخ ریشه در اختلافات داخلی طالبان دارد

09 March 2023

محمد داوود مزمل والی طالبان برای ولایت بلخ، صبح امروز پنجشنبه (۱۸ حوت) در یک حمله انتحاری در شهر مزار شریف کشته شد.

 به گزارش کشورنیوز، سخنگوی طالبان با تأیید کشته شدن والی بلخ گفت که تحقیقات دربارۀ چگونگی رویداد آغاز شده است.

منابع می‌گویند که هنگام ورود والی به مقر ولایت، حمله کنندۀ انتحاری که پیش از پیش در محل جابجا شده بود، خود را منفجر کرد. در نتیجۀ این رویداد به شمول والی طالبان در بلخ، دو تن دیگر نیز جان باخته‌اند.

داوود مزمل باشندۀ اصلی ولایت هلمند و از فرماندهان برجستۀ طالبان در ۲۰ سال پسین بوده است. او پیش از این به عنوان والی ولایت ننگرهار در شرق افغانستان کار می‌کرد و در سرکوب سلفی‌ها و نیروهای وابسته به دولت اسلامی(داعش) نقش داشته است.

ناظران باور دارند که کشته‌شدن مزمل ناشی از اختلافات داخلی طالبان است. یک منبع مطلع به کشورنیوز گفت که طالبان به سه شاخه تقسیم شده‌اند. شاخۀ وابسته به رهبر سابق طالبان ملامنصور، شاخۀ مربوط به ملابرادر و کندهاری‌ها و شبکۀ حقانی.

این سه گروه بر سر تقسیم قدرت، نفوذ و نقش بیشتر در نهادها و تعامل و همکاری با کشورهای منطقه دچار اختلاف و درگیری هستند. شبکۀ حقانی متمایل به همکاری با پاکستان در مبارزه با تحریک طالبان پاکستان در جنوب و شرق افغانستان است. اما هستۀ مرکزی طالبان در لوی کندهار با سوءظن به پاکستان و سیاست‌هایش به افغانستان می‌نگرند. آنها علاقمند عادی‌سازی روابط با هند هستند.

همچنان، برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که داوود مزمل با سپاه پاسداران ایران همکاری داشته است.

 آگاهان رویداد چند ماه پیش در وزارت داخله و یک سال قبل در شفاخانۀ وزیر اکبرخان را نیز به اختلافات داخلی این گروه نسبت می‌دهند. در این دو رویداد، شماری از فرماندهان ارشد و نیروهای طالبان جان باختند.

اختلافات طالبان اخیراً بر سر بستن مکاتب و دانشگاه‌ها نیز آشکار گردید. شماری از سران طالبان در کابل با صراحت از اقدامات رهبری این گروه انتقاد کرده و آن را خلاف شرع خوانده‌اند. این اختلافات در تاریخ ۳۰ ساله طالبان بی‌سابقه بوده است.

 

افغانستان,بلخ,ذبیح الله مجاهد,کشته شد,مزمل,والی بلخ طالبان