سه شنبه, ۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Rothfus_resized_43fa61a552c0815abdacf6a2a10972f549fd4042

کنگرۀ امریکا: توانایی طالبان برای مقابله با داعش زیر سوال رفته است

05 December 2022

 

مرکز تحقیقات کنگرۀ امریکا در گزارش رسمی توانایی طالبان برای مقابله با داعش را زیر سوال برده است.

مرکز تحقیقات کنگره ((CRS) همچنان گفت که با وجود حملات بی‌وقفۀ طالبان، نیروهای داعش از ۱۵ آگست ۲۰۲۱ بدین‌سو به حدود ۴۰۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

به گزارش کشور نیوز به نقل از داون، داعش در یک سال مسوولیت حملات بزرگ و پیچیده در کابل و ولایات را برعهده گرفته است. در آخرین مورد، دو عضو داعش سفارت پاکستان در کابل را هدف قرار دادند. در این حمله که هدف آن کاردار سفارت پاکستان در کابل بود، یک محافظ سفیر به شدت زخم برداشت. اما عبیدالرحمن نظامی، کاردار سفارت جان سالم به در برد. وزارت خارجۀ پاکستان تأیید کرده است که حمله کار داعش بوده است. پیش از این گمان می‌رفت حمله کار تحریک طالبان پاکستان باشد. گروهی که دو هفته پیش به آتش بس با دولت پایان داد.

پیشتر، داعش مسوولیت حمله به سفارت روسیه در کابل را برعهده گرفته است. سفارت روسیه ۵ سپتمبر آماج حملۀ انتحاری قرار گرفت. در این حمله، یک دیپلومات و یک کارمند امنیتی سفارت جان باختند. روسیه دیپلومات‌هایش را از کابل بیرون کرد و خدمات قنسولی در افغانستان را متوقف ساخت. اکنون، خدمات قنسولی سفارت روسیه در کابل از تهران و اسلام‌آباد ارایه می‌شود.

بربنیاد گزارش اخیرCRS، پیروزی طالبان در آغاز یک پیروزی برای پاکستان بود؛ اما اکنون به یک چالش تبدیل شده است.

براساس گزارش، پیروزی طالبان در افغانستان، به تحریک طالبان پاکستان انگیزۀ مضاعف بخشیده است. از این رو، حملات تحریک طالبان پاکستان از هنگام پیروزی طالبان بدین سو بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. یک گزارش اخیر روزنامۀ داون نشان می‌دهد که تحریک طالبان از جنوری تا اوسط نومبر بیش از ۷۰ حمله بر نیروهای پاکستانی انجام داده که در نتیجۀ آن بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای امنیتی پاکستان جان باخته و ده‌ها تن مجروح شده‌اند.  

 

افغانستان,داعش,سفارت پاکستان,طالبان,کنگرۀ امریکا