پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

194464817_4157577270989078_3113087050315833405_n

گرامی‌داشت از روز جهانی کودک/ آمارها از بهبود وضعیت کودکان

01 June 2021

عصمت الله احراری

 

وزارت کار و امور اجتماعی، از روز جهانی کودک طی نشستی با شعار امسال سازمان ملل متحد زیر عنوان ” سرمایه گذاری روی کودکان، سرمایه گذاری برای آینده بهتر” بزرگداشت کرد.

غلام حیدر جیلانی، معین و سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی، با اشاره به آنکه کودکان از آسیب پذیرترین قشر جوامع در جهان به شمول افغانستان استند، خواهان همکاری و هماهنگی بیشتر برای تأمین حقوق کودکان در کشور شد.

او با تأکید بر آنکه قانون حمایت از حقوق طفل، دولت افغانستان را مکلف به حمایت از حقوق اطفال ساخته است افزود که بودجه امسال وزارت کار و امور اجتماعی در این راستا، به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

به گفته آقای جیلانی، در حال حاضر در ۴۶۰ کودکستان در سراسر کشور بین ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک آموزش ونگهداری می شوند، بیش از ۱۰ هزار کودک در ۶۸ پرورشگاه مورد محافظت قرار دارند و شبکه محافظت اطفال به همکاری اداره یونسیف در ۲۰۰ ولسوالی فعالیت دارد.

در این برنامه، سوزان فرهمن، نماینده صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان در افغانستان گفت که از سال ۲۰۰۰ میلادی به اینسو ۱۰ میلیون نفر در افغانستان به جمع کودکانی که در حال یادگیری، بازی و بهبودی در مکاتب اند، اضافه شده است و شمار اطفالی که امروز رشد خوب دارند، درمقایسه با سال ۲۰۰۴ حدود ۲۴ درصد بیشتر شده است.

راضیه صیاد، کمشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در برنامه بزرگداشت از روز جهانی کودک نقش نهاد‌های آموزشی و تربیتی را که یکی از آن کودکستان می باشد در تقویت و رشد مغزی کودکان با اهمیت دانست و گفت: ذهن کودکانی که دوره کودکستان را سپری کرده اند، در آموزش زبان بهتر عمل می کند.

لیلما شریفی، رییس دانشگاه تعلیم و تربیه استاد ربانی، در این برنامه بر فراهم سازی زمینه برای شامل شدن کودکان واجد شرایط دوره کودکستان، در کودکستان ها شد و تأکید نمود مغز و ذهن کودکانی که دوره کودکستان را سپری می کنند با کودکانی که از این دوره محروم اند، در روند یادگیری به مراتب بهتر عمل می کند.

او تصریح کرد که پوهنتون تعلیم و تربیه استاد ربانی، آمادگی لازم را برای همکاری های علمی با نهادهایی را که در عرصه تعلیم و تربیه کودکان ودوره کودکستان فعالیت می کنند، دارد.

افغانستان,کودکان افغان,کودکان بی سرپرست,وزارت کار امور اجتماعی