پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Tohmas-wist-2048x1152

گروه ایالات متحده و اروپا: طالبان روابط با گروه‌های تروریستی را قطع نکرده‌اند

23 September 2022

گروه ایالات متحده و اروپا در مورد افغانستان از ادامه حضور و عملیات گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان ابراز نگرانی کرده و افزود که حضور اخیر ایمن الظواهری رهبر القاعده و دیگر تروریست‌های بین‌المللی در کابل، نمونه بارز تعهدشکنی طالبان برای قطع روابط با دیگر گروه‌های تروریستی است.

نمايندگان کشورهای فرانسه، آلمان، ايتاليا، ناروی، بريتانيا به میزبانی آمریکا در 15 سپتمبر 2022 در واشنگتن دي سي برای گفت‌وگو در مورد افغانستان گرد آمدند و وزارت خارجه آمریکا دیروز اعلامیه این نشست را منتشر کرد.  از نمایندگان کشورهای ژاپن، قطر، سوئیس و یوناما نیز به عنوان ناظر در این نشست نام برده شده است.

شرکت کنندگان تأکید کرده‌اند کمک‌های خارجی به افغانستان به نفع مردم این کشور است و نشانه پیشرفت در جهت عادی‌سازی روابط با طالبان نیست. تعامل اعضای جامعه بین المللی با طالبان نباید به عنوان پیشرفت در جهت عادی‌سازی تفسیر شود.

نمایندگان کشورها در این نشست، تضعیف مداوم حقوق‌بشر و آزادی‌های اساسی شهروندان افغانستان از سوی طالبان را نیز محکوم کرده و تاکیده نموده‌اند که اقلیت‌های قومی و مذهبی در حکومت طالبان به حاشیه رانده شده‌اند.

گروه ایالات متحده و اروپا در مورد افغانستان در مورد ممنوعیت آموزش دختران، محدودیت‌ها بر زنان، آزادی بیان و رسانه‌ها نیز ابراز نگرانی کرده‌ و خواستار گام‌های عملی از سوی طالبان برای رفع محدودیت‌ها شدند.

شرکت کنندگان نشست از طالبان خواستند تا به تعهدات خود در توافقنامه دوحه مبنی بر مشارکت در گفت‌وگوها و مذاکرات بین‌الافغانی بر سر یک نقشه راه سیاسی که منجر به تشکیل دولت جدید اسلامی افغانستان شود، عمل کنند. طالبان باید از جوامع قومی و مذهبی در معرض خطر، در برابر حملات داعش و سایر تروریست‌ها محافظت نمایند. این گروه، پایداری صلح و ثبات در افغانستان را مستلزم یک گفت‌وگوی ملی، معتبر و فراگیر دانستند که منجر به نظم قانون اساسی و تشکیل یک نظام سیاسی فراگیر شود.

در این نشست همچنان در مورد بحران اقتصادی افغانستان، احیای بخش بانکی و مالی و تسهیل جریان‌های پولی برون مرزی بحث شده و انتقال بخشی از پول منجمد شده افغانستان به صندوق ذخایر ارزی سویس را به نفع مردم افغانستان تلقی کرده‌اند. آنها از بانک مرکزی افغانستان خواستند تا از نفوذ و مداخلات سیاسی به دور باشد. 

این کشورها همچنان بر لزوم همکاری جامعه بین‌المللی به ویژه همسایگان افغانستان، کشورهای منطقه و مسلمان‌نشین با این کشور تأکید کردند.

اتحادیه اروپا,افغانستان,القاعده,امریکا,ایمن الظواهری,حقوق بشر,زنان افغان,طالبان