شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FTq_wa8aUAU3O5k

گزارشگر ویژۀ سازمان ملل: مرکز تصمیم‌گیری از کابل به کندهار انتقال یافته است

06 March 2023

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان در دومین گزارش خود دربارۀ وضعیت بشری افغانستان، هشدار داد که افغانستان با بحران فوق العادۀ بشری روبرو شده است.

ریچارد بنت که در نشست ویژه در شورای حقوق بشر سازمان ملل صحبت می کرد گفت که رفتار طالبان با زنان و دختران در افغانستان می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد.

گزارشگر ویژه این سازمان برای افغانستان گفت که طالبان باید بفهمد که رفتار «ناشایست» این گروه با زنان قابل تحمل نیست.

او افزود که طالبان «عمدا و با سیاستی حساب‌شده» محدودیت‌ها بر زنان از عرصه‌های اجتماعی را در پیش گرفته است.

آقای بنت در سخنان خود در جلسه این شورا در مقر اروپایی سازمان ملل گفت کابینه طالبان نیز «عمدتاً شامل مردان پشتون باقی مانده است» و مرکز تصمیم‌گیری نیز «از کابل به قندهار» تغییر کرده است.

آقای بنت افزود: «اقلیت‌های قومی و مذهبی به ویژه هزاره‌ها، شیعیان، سیک‌ها و صوفی‌ها همچنان در برابر تبعیض‌های سیستماتیک و گسترده آسیب‌پذیرند.»

آقای بنت گفت که افغانستان تحت حکومت طالبان گرفتار در یک «بحران حقوق بشری» است و «بسیاری از افغان‌ها از من خواستند که اجازه ندهید نقض حقوق بشر در افغانستان عادی شود.»

او گفت طالبان محدودیت‌ها بر زنان و دختران، اقلیت‌های مذهبی و قومی و بازداشت خودسرانه نیروهای امنیتی و کارکنان دولت پیشین افغانستان را افزایش داده و جهان را با «چالش‌های فوق‌العاده حقوق بشری» در این کشور مواجه کرده است.

گزارشگر سازمان ملل به شورای حقوق بشر توصیه کرد که «معافیت طالبان باید به چالش کشیده شود، برای جنایات گذشته و حال حاضر» وادار به پاسخگویی شوند.

آقای بنت تاکید کرد که وضعیت حقوق بشری نباید امدادرسانی به مردم افغانستان را تحت تاثیر قرار دهد یا جایگزین آن شود. او گفت که طالبان به دخالت خود در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه ادامه می‌دهند. او از طالبان خواست که در تصمیم منع کار زنان در سازمان‌های کمک‌رسانی «فورا تجدیدنظر کنند.»

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل گفت که طالبان «یک رژیم تماماً مردانه» در نظام قضایی را حاکم کرده و تمام قضات و دادستان‌های زن را از نظام قضایی اخراج کرده‌اند.

نصیر احمد اندیشه، نماینده دایمی حکومت پیشین افغانستان در جنیوا با اشاره به گزارش گزارش سازمان ملل گفت: “افغانستان تحت حاکمیت طالبان، به نقطه صفری حقوق بشر و گورستان اصول بین‌المللی تبدیل شده است.”

 

 

افغانسان,بحران بشری,ریچارد بنت,طالبان,گزارشگر ویژۀ سازمان ملل